Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Ka-52M

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 12 sierpnia 2020

W zakładach AAK Progress w Arsenjewie, wchodzących w skład holdingu Wiertalioty Rossii, 10 sierpnia oblatano pierwszy prototyp zmodernizowanego śmigłowca uderzeniowego Ka-52M Aligator.

Prototyp Ka-52M Aligator podczas pierwszego lotu / Zdjęcie: AAK Progress

Wiropłat wyposażony jest w zmodernizowane urządzenia optoelektroniczne o zwiększonym zasięgu wykrywania i rozpoznawania celu oraz nowy sterowany cyfrowo napęd działka, polepszający dokładność celowania. Aligator otrzymał również nowy radiolokator z anteną fazowaną, nowe urządzenia łączności i układy samoobrony. Jego uzbrojeniem mają być kierowane pociski rakietowe powietrze-powierzchnia, oznaczone jako Izdielie 305, które przeszły już pierwsze próby użycia podczas konfliktu w Syrii. Są one naprowadzane bezwładnościowo, a w końcowym etapie dolotu do celu – telewizyjnie, termolokacyjnie i radiolokacyjnie lub za pomocą autopilota. Maksymalny zasięg pocisku to 25 km. Jego przeznaczeniem jest zwalczanie obiektów stacjonarnych, umocnień i pojazdów opancerzonych.

Wyposażenie kabiny załogi zmodernizowanego śmigłowca umożliwia wykonywanie lotów w nocy z użyciem okularowych wzmacniaczy obrazu. Oświetlenie zewnętrzne stanowią diody LED. Łopaty wirnika nośnego Ka-52M wyposażone są w element grzejne o większej mocy, co umożliwi jego eksploatację także w warunkach arktycznych. Na koła podwozia założono opony o większej odporności na ścieranie. Wiropłat ma też zbiorniki paliwa o większej pojemności.

Na zlecenie Ministra Obrony Federacji Rosyjskiej w ubiegłym roku rozpoczęliśmy prace rozwojowe nad modernizacją śmigłowca Ka-52 z uwzględnieniem doświadczeń z jego użytkowania bojowego. We współpracy z przedsiębiorstwami korporacji Rostiech skonstruowaliśmy praktycznie nowy śmigłowiec, który ma lepsze osiągi i uzbrojenie (pociski rakietowe) zunifikowane z uzbrojeniem śmigłowca Mi-28NM – podkreślił dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii Andriej Boginskij.

Przebudowa i techniczna modernizacja pozwoliły nam znacznie zwiększyć możliwości technologiczne AAK  Progress i rozpocząć produkcję bardziej zaawansowanego i niezawodnego sprzętu wojskowego – zmodernizowanych śmigłowców Ka-52M dla Sił Zbrojnych FR – dodał minister przemysłu i handlu FR Denis Manturow.

Próby w locie Ka-52M przeprowadzą specjaliści z NCW im. Mila i Kamowa i AAK Progress. Część testów zostanie przeprowadzona w zakładach producenta, a następnie śmigłowce zostaną przekazane NCW. Pod koniec wstępnych prób odbiorczych rozpoczną się próby państwowe realizowane razem z wojskiem (OKB Mila i Kamowa łączą siły, 2019-10-11).

NCW złożyło zamówienie na wyprodukowanie do końca 2020 na bazie śmigłowców seryjnych dwóch prototypów Ka-52M. Ich próby w locie powinny zakończyć się we wrześniu 2022. Koszt prac badawczo-rozwojowych szacowany jest na prawie 153,5 mln rubli (7,8 mln zł). Wojsko planuje pozyskać 114 zmodernizowanych Aligatorów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.