Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aerostar centrum obsługi F-16

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 17 sierpnia 2020

Do Rumunii 14 sierpnia przyleciały dwa pierwsze myśliwce F-16AM Block 15, z pięciu dodatkowych F-16AM/BM, które Bukareszt zgodził się nabyć od Portugalii w grudniu 2019. Samoloty wylądowały w bazie lotniczej Forțele Aeriene Române (FAR, wojsk lotniczych Rumunii) Feteşti-Borcea.

Jeden z pary F-16 dostarczonych Rumunii w połowie sierpnia br. / Zdjęcie: MO Rumunii

Tydzień wcześniej przedstawiciele wojska i miejscowych zakładów lotniczych Aerostar, mieszczących się w Bacău, podpisali porozumienie o współpracy, na mocy którego zostaną przekształcone w centrum obsługi technicznej samolotów F-16 eksploatowanych przez FAR i ich silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F100. Dotychczas Aerostar zajmował się analogicznymi pracami związanymi z myśliwcami MiG-21 – według przedstawicieli przedsiębiorstwa od 1953 wyremontowano ich w Bacău ponad 4000.

Dokument zakłada koncentrację w Bacău wszystkich zasobów niezbędnych do zapewnienia ciągłego wsparcia eksploatacji (obsługi, napraw, przeglądów naprawczych i modernizacji) rumuńskich F-16AM/BM. Obecnie FAR mają na stanie tuzin F-16 Block 15 MLU (9 jedno- i 3 dwumiejscowe), odkupionych od Força Aérea Portuguesa (FAP, wojsk lotniczych Portugalii). Weszły one w skład Escadrila 53 Aviație Vânătoare (53. eskadry myśliwskiej) stacjonującej w 86. bazie lotniczej Feteşti – 6 dostarczono 29 września 2016, 3 kolejne – 15 listopada tego samego roku, a 3 następne – we 28 września 2017.

W grudniu 2019 Bukareszt postanowił nabyć jeszcze 5 ex-portugalskich F-16 (4 F-16A i jednego F-16B), wraz z pakietem obejmującym modernizację samolotów, wsparcie logistyczne i szkolenie personelu służb inżynieryjno-lotniczych. Przed dostarczeniem FAR miały one zostać unowocześnione do standardu MLU 5.2R w zakładach OGMA – Industria Aeronautica de Portugal.

Odebrane obecnie samoloty noszą znaki taktyczne FAR 1614 (wyprodukowany 27 czerwca 1984, ex-USAF 83-1073 i ex-FAP 15132) i FAR 1616 (wyprodukowany 27 lipca 1984, ex-USAF 83-1080 i ex-FAP 15135). Dwa kolejne mają dotrzeć do Rumunii w ciągu bieżącego roku, a ostatni – w pierwszym kwartale 2021. Bukareszt twierdzi, że wszystkie F-16 FAR zostaną zmodernizowane do nowego standardu M.6.X., najprawdopodobniej przy dużym zaangażowaniu zakładów Aerostar. W marcu 2019 rząd Rumunii postanowił zakupić kolejne 36 F-16, które pozwoliłyby na wyekwipowanie do końca bieżącej dekady dwóch eskadr, po 18 samolotów każda, zastępując przestarzałe MiG-21 LanceR, zmodernizowane przez Elbit i Aerostar (Kolejne F-16 dla Rumunii , 2019-12-03).

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.