Brytyjski start-up Vertical Aerospace przedstawił projekt swojego elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania, przeznaczonego do transportu miejskiego. W jego kabinie ma mieścić się pilot i 4 pasażerów.
VA-1X jest kolejnym projektem zespołu inżynierów, którzy wcześniej konstruowali samochody wyścigowe Formuły 1. W styczniu br. ujawniono ich inne dzieło – demonstrator elektrycznego pionowzlotu Seraph (Seraph w 3DEXPERIENCE, 2020-06-26).
Nowy pionowzlot ma mieć ładowność 450 kg, rozwijać prędkość przelotową 240 km/h i być zdolny do przebycia 185 km, co umożliwi pasażerom przelot ze stolicy Wielkiej Brytanii do Brighton na południowym wybrzeżu w około 30 minut. Podróż na tym dystansie samochodem trwa 2 godziny, a pociągiem – 1 godzinę.
Wiropłat będzie zasilany 8 akumulatorami litowo-jonowymi, napędzającymi 8 silników elektrycznych zabudowanych w gondolach, poruszających 8 śmigieł, dzięki czemu będzie 30 razy cichszy niż śmigłowiec.
Układ sterowania lotem fly-by-wire i awionikę ma dostarczyć Honeywell. Długość kadłuba VA-1X wynosić ma 12,8 m, a rozpiętość – ok. 15 m. Niewielkie gabaryty umożliwią mu operowanie z istniejących lotnisk i lądowisk dla śmigłowców (helipadów).
Produkcja pierwszego prototypu VA-1X rozpocznie się jeszcze w tym roku, a oblot zaplanowano w 2021. rzedstawiciele Vertical Aerospace zamierzają uzyskać Certyfikat Typu EASA dla VA-1X w 2024. Ceny za przelot mają początkowo plasować się pomiędzy kosztem przelotu śmigłowcem i przejazdem prywatnym samochodem i będą spadać wraz ze wzrostem popularności VA-1X. Pionowzlot ma być przeznaczony także do przewozu ładunków, chorych i elektronicznego gromadzenia wiadomości.