Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dreamlinery z wadami produkcyjnymi

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Wypadki, 29 sierpnia 2020

Boeing musiał uziemić 8 samolotów modelu 787 Dreamliner. Powodem jest znalezienie wad produkcyjnych, które mogą zagrozić integralności strukturalnej maszyn. Wady znaleziono w tylnych sekcjach kompozytowych kadłubów produkowanych z wykorzystaniem robotów w zakładach North Charleston w Południowej Karolinie.

Duża biała struktura to przegroda ciśnieniowa wewnątrz sekcji 47, ostatniej hermetyzowanej. Sekcję 48, która nie jest ciśnieniowa, łączy się z nią przed transportem do końcowego montażu. To tutaj ujawniono wady produkcyjne zagrażające integralności strukturalnej Boeingów 787 Dreamliner / Zdjęcie: Boeing

Wady znaleziono m.in. w samolotach modelu 787 użytkowanych przez Air Canada, United Airlines Holdings i Singapore Airlines. Według Boeinga, ich uziemienie nie spowoduje problemów z brakiem samolotów w związku ze zmniejszeniem zapotrzebowania związanego z kryzysem wywołanym koronawirusem nowego typu. Obecnie amerykański koncern prowadzi analizy dotyczące wszystkich eksploatowanych obecnie 977 Dreamlinerów.

Problemy z samolotami modelu 787 zostały po raz pierwszy ujawnione na blogu The Air Current. Boeing stwierdził wówczas, że poinformował już o sprawie FAA (Federal Aviation Administration). - Podejmujemy odpowiednie kroki, aby rozwiązać te problemy i zapobiec ich ponownemu wystąpieniu – napisali przedstawiciele Boeinga w e-mailu.

Wady produkcyjne modelu 787 to kolejny z poważnych kłopotów Boeinga. Największy z nich dotyczy wadliwego oprogramowania modelu 737 MAX, które doprowadziło do dwóch katastrof z 346 ofiarami śmiertelnymi (Uziemienie Boeingów 737 MAX przedłużone, 2019-11-09, Nowe problemy z oprogramowaniem 737 MAX, 2020-04-08). Boeing boryka się także z pęknięciami w okuciach mocujących skrzydła w samolotach modelu 737 wcześniejszych generacji (Niebezpieczne pęknięcia w Boeingach 737NG, 2019-09-28).

Boeingi 787 miały poważne problemy w początkowym okresie eksploatacji. Na początku 2013 zostały uziemione po pożarach akumulatorów litowo-jonowych (Dreamlinery uziemione, 2013-01-17). Całkowicie kompozytowa struktura samolotu nie powodowała dotąd kłopotów eksploatacyjnych. Zastosowanie robotów do jej wytwarzania Boeing zachwalał zaś jako sposób na polepszenie jakości i ograniczenie kontroli...


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.