Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy właściciel El Al

Lotnictwo cywilne, Ludzie, 19 września 2020

27-letni Eli Rozenberg kupił kontrolny pakiet akcji narodowego izraelskiego przewoźnika lotniczego El Al. Za 42,85% akcji jego nowo utworzone Rozenberg Kanfei Nesharim ma zapłacić 505 NIS (równowartość ok. 146 mln USD). Było jedynym oferentem w ofercie akcji na giełdzie w Tel Awiwie. Umowa wymaga jeszcze zgody komisji finansów parlamentu.

Urodzony w Nowym Jorku Eli Rozenberg to syn założyciela sieci domów opieki w USA Centers Health Care (bardzo krytykowanej ostatnio przez media, która niedawno musiała zapłacić karę w wysokości 1,65 mln USD za oszukańcze praktyki rachunkowe), Kenny'ego Rozenberga. Mieszka w Jerozolimie. Jest uczniem jesziwy.

Boeing 777-200ER izraelskich linii El Al / Zdjęcie: El Al

El Al przeżywają ostry kryzys już od lat. Jej kłopoty zwiększyły się wraz z pandemią SARS-CoV-2. Gdy władze Izraela w marcu 2020 zamknęły granice dla obcokrajowców, linie zaprzestały regularnych przewozów pasażerskich i wysłały ok. 5800 z 6303 pracowników na bezpłatne urlopy. Tylko w pierwszej połowie 2020 strata netto wyniosła 244 mln USD.

Izraelskie linie mają 2 mld USD długów netto. W ostatnim czasie musiały w związku z tym zwolnić 2 tys. pracowników. Emisja akcji była częścią pakietu ratunkowego o wartości 400 mln USD, sformułowanego przez Ministerstwo Finansów, obejmującego pożyczki rządowe na łączną kwotę 250 mln USD z gwarancjami na ich 75% w przypadku niewywiązania się z płatności. Państwo, które zobowiązało się do zakupu niechcianych akcji w ramach pakietu ratunkowego, kupiło akcje o równowartości ok. 30 mln USD za pakiet, który może stanowić 12-15% wartości El Al.

Eli Rozenberg był jednym z trzech potencjalnych nabywców El Al. Innym był David Sapir, biznesmen rosyjsko-izraelski zajmujący się turystyką i telekomunikacją w Rosji. Trzecim Meir Gurvitz, biznesmen brytyjsko-izraelski, prowadzący działalność na rynku nieruchomości w Wielkiej Brytanii i USA. 16 września 2020 ofertę złożył jedynie Rozenberg, który jako gwarancję zdeponował równowartość 15 mln USD na koncie powierniczym. Izraelskie media spekulują, że były to pieniądze pochodzące od ojca.

Rozenbergowie, ortodoksyjni Żydzi z Nowego Jorku, nie mają żadnego doświadczenia w branży lotniczej. Ważny jest więc kontekst religijny. Według artykułu opublikowanego w zeszłym miesiącu w hebrajskim dzienniku biznesowym Calcalist, Kenny Rozenberg został poinstruowany przez swojego rabina, aby kupił izraelskie linie lotnicze. Formalnie zajął się tym jego syn, Eli, który ma obywatelstwo izraelskie, co jest w Izraelu warunkiem posiadania przewoźnika lotniczego.

W oświadczeniu wydanym po rozstrzygnięciu postępowania Kanfei Nesharim wzięło na siebie odpowiedzialność za przywrócenie zaufania pasażerów i zapewnienie pracy dla tysięcy pracowników El Al. Pod nowym kierownictwem El Al ma położyć nacisk na punktualność i unowocześnianie usług gastronomicznych we wszystkich klasach przewozów. Kanfei Nesharim zapowiedziało, że przeznaczy na to znaczne środki finansowe.

Przed przetargiem 38% udziałów w El Al posiadał Knafaim Holdings, a 8% należało do Grupy Ginsburg. Pozostałe 54% było pod kontrolą publiczną. Linie dysponują 45 samolotami. 27 należy do El Al, a 18 jest leasingowanych. Ich średni wiek wynosi 9,4 lat (w 2017 – 13,7). W 2019 linie przewiozły 5,8 mln pasażerów i 74 500 t ładunków.

W ostatnich dniach El Al zdecydowały się na leasing zwrotny trzech Boeingów 737-800. Przewoźnik jest winien ok. 350 mln USD pasażerom, których loty zostały odwołane z powodu pandemii.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.