Holding Wiertalioty Rossii rozpoczął produkcję pierwszego prototypu morskiego śmigłowca Mi-171A3. Projekt powstaje w ścisłej współpracy kilku zakładów i NCW im. Mila i Kamowa.
Dla pierwszego morskiego śmigłowca w Rosji opracowano unikalne rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo lotów nad powierzchnią wody. Wyposażenie pokładowe wiropłata umożliwia nawigację na dużych szerokościach geograficznych oraz łączność z jednostkami morskimi. Śmigłowiec jest wyposażony w pływaki awaryjne i tratwy ratunkowe. Opracowano dla niego nowy kadłub, odporny na twarde lądowanie. Montaż poszczególnych elementów i zespołów śmigłowca już się rozpoczął. Oblot pierwszego śmigłowca planowany jest na początku 2021 roku w zakładach w Ułan-Ude. W tym samym roku zamierzamy po raz pierwszy zademonstrować śmigłowiec na wystawie MAKS – powiedział Anatolij Sierdiukow, dyrektor przemysłowy klastra lotniczego Rostiechu.
Po zakończeniu montażu śmigłowiec zostanie wysłany do NCW im. Mila i Kamowa, gdzie zostanie wyposażony w awionikę. Następnie przejdzie tam cykl prób naziemnych i w locie. W produkcji śmigłowca aktywnie uczestniczyć będą także inne przedsiębiorstwa holdingu. Zakłady z Kazania będą produkować podłogę ładowni śmigłowca, identyczną jak dla Mi-38. AAK Progress zajmuje się produkcją elementów z materiałów kompozytowych – nosowej części kadłuba i paneli bocznych środkowej części kadłuba.
Mi-171A3 to niezwykle potrzebny śmigłowiec do operacji morskich. Rozwój wydobycia węglowodorów na szelfie arktycznym wymaga floty niezawodnych i nowoczesnych wiropłatów zdolnych do operowania w najtrudniejszych warunkach pogodowych i klimatycznych. W 2022 będziemy gotowi do przekazania pierwszych seryjnych śmigłowców pierwszemu klientowi – zaznaczył dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii Andriej Boginskij
Mi-171A3 to śmigłowiec wielozadaniowy, spełniający najnowocześniejsze rosyjskie i zagraniczne standardy lotnicze, w tym wymagania IOGP. Projektowanie śmigłowca rozpoczęto w 2018. Jego maksymalna masa startowa wynosić ma 13 000 kg, liczba przewożonych pasażerów – do 24 osób, a maksymalny zasięg to 1000 km.
Śmigłowiec przeznaczony jest do eksploatacji w każdych warunkach atmosferycznych, w tym w klimacie morskim, tropikalnym i arktycznym, w zakresie temperatur otoczenia od –50°C do +50°C.
Wyposażenie pokładowe Mi-171A3 ma umożliwiać automatyczne i ręczne sterowanie lotem we wszystkich etapach lotu, od startu do lądowania, z możliwością automatycznego pilotowania zarówno w przestrzeni kontrolowanej i niekontrolowanej, niezależnie naziemnego wsparcia radionawigacyjnego.