Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nieudany test pocisku Nirbhay

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 października 2020

Wczoraj, 12 października 2020 ok. 10:35 czasu lokalnego Indie przeprowadziły na poligonie Balasore na wyspie Wheeler u wybrzeża Odisha kolejny test pocisku samosterującego Nirbhay. Lot pocisku śledził samolot Su-30MKI. Test zakończył się niepowodzeniem po 8 minutach od startu (pocisk miał lecieć ok. 50 min. i przelecieć blisko 500 km). Według dostępnych informacji, awarii uległ silnik pocisku.

Pocisk Nirbhay jest napędzany silnikiem turbowentylatorowym Saturn 50MT. Jest on rozwijany na licencji rosyjskiej w Indiach od 2007 przez Gas Turbine Research Establishment pod kontrolą DRDO (Defence Research and Development Organisation, Organizację Rozwoju Badań Obronnych). Sam pocisk jest produkowany przez państwową Bharat Dynamics Limited. Pojazd przewożący wyrzutnię dostarcza zaś Vehicles Research and Development Establishment (VRDE).

12 października 2020 ok. 10:35 czasu lokalnego. Pocisk samosterujący Nirbhay startuje do kolejnego, tym razem nieudanego, testu / Zdjęcie: DRDO

Napęd Nirbhaya jest dwustopniowy. Pierwszy stopień stanowi silnik rakietowy, który rozpędza pocisk do prędkości przelotowej. Drugi stopień stanowi silnik turbowentylatorowy.

Masa Nirbhaya wynosi 1500 kg, a jego długość to ok. 6 m. Zasięg pocisku przekracza 1000 km, a prędkość sięga Ma0,7-0,8. Nirbhay przenosi głowicę bojową o masie 300 kg. Może być ona konwencjonalna lub jądrowa.

Nirbhay jest wyposażony w rodzimy system nawigacji bezwładnościowej z żyroskopem laserowym. Uzupełnia go GPS. System naprowadzania na cel jest rosyjski.

DRDO planuje przeprowadzenie jeszcze co najmniej 20 testów pocisków Nirbhay. Według planów, może to potrwać 3 do 5 lat. Dopiero, gdy testy okażą się udane, pocisk wejdzie formalnie do uzbrojenia. Mimo, że do zakończenia testów jest jeszcze daleko, w lipcu 2020 MO Indii zamówiło pierwszą partię 300 pocisków Nirbhay. Mają je otrzymać wszystkie trzy podstawowe rodzaje sił zbrojnych. Szacuje się, że każdy system będzie kosztować równowartość 1,5 mln USD.

DRDO przeprowadziła dotąd kilka testów pocisku Nirbhay. Pierwszy odbył się w październiku 2014. Poprzedni test został zrealizowany 15 kwietnia 2019. 4 z 7 z testów uznano za udane.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.