Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

AK1-3 w USA

Lotnictwo cywilne, 07 sierpnia 2009

Ukraińska JSC CB Aerocopter i amerykańska Rotor F/X podpisały w środę porozumienie o wspólnej sprzedaży na rynku amerykańskim lekkich, dwuosobowych śmigłowców AK1-3.

Prototyp AK1-3. Śmigłowiec ma konkurować m.in. z Robinsonem R22. Amerykańska konstrukcja ma zbliżone wymiary i osiągi. Jest jednak nieco droższa. Cena R22 w wersji podstawowej to ponad 220 tys. USD. Koszt kompletnego AK1-3 ma być mniejszy od 200 tys. USD

JSC CB Aerocopter zajmuje się sprzedażą śmigłowców spółki Areocopter Trade, powołanej do życia w 1999. Jej celem było opracowanie lekkiego śmigłowca, który mógłby być wykorzystywany przez przedsiębiorstwa, służby publiczne i ośrodki szkoleniowe. Oblot pierwszego prototypu miał miejsce 12 października 2001, a drugiego egz. - w lipcu 2003. Śmigłowiec bazował na konstrukcji ZA-6, przeznaczonej wyłącznie na rynek wewnętrzny. W 2006 AK1-3 otrzymał certyfikat ukraińskich władz lotniczych.

W prace prywatnej spółki zaangażowano ukraińskie przedsiębiorstwa państwowe i ośrodki akademickie. Dzięki temu AK1-3 otrzymał m.in. nowoczesne, kompozytowe wirniki. Pozostałe elementy konstrukcji wykonano również ze stali, aluminium i tytanu.

Kokpit śmigłowca jest prosty, podobnie, jak w innych maszynach tej klasy / Zdjęcia: Aerocopter

Śmigłowiec ma masę 380 kg i maksymalną masę startową 650 kg. Obecnie montowany silnik, 2,5-litrowy, tłokowy Subaru, EJ-25 z wtryskiem, o mocy 165 KM, zapewnia prędkość maksymalną 186 km/h i przelotową 160 km/h. 80-litrowy zbiornik paliwa pozwala na 3-godzinny lot (zasięg 450 km). Żywotność konstrukcji oceniana jest na 2000 h lotu. Jego przedłużenie wymagać będzie remontu.

Według informacji producenta, AK1-3 jest obecnie wykorzystywany przez ukraińskie aerokluby. JSC CB Aerocopter podpisał również porozumienia o rozpoczęciu marketingu konstrukcji z przedsiębiorstwami we Francji, RPA, Meksyku, Rosji i Kanadzie.

Zawarta w środę umowa, jest wstępem do zainstalowania się na największym rynku lotniczym świata, w USA. Rotox F/X zobowiązał się do umieszczenia AK1-3 w swojej ofercie, obok ultralekkich, jednoosobowych Mosquito, produkowanych przez Innovator Technologies. Ze względu na brak amerykańskiego certyfikatu, maszyna będzie sprzedawana w częściach do samodzielnego montażu, w kategorii eksperymentalnej. W przypadku zainteresowania konstrukcją, zostaną podjęte działania, w celu uzyskania możliwości sprzedaży kompletnych śmigłowców.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.