Przedstawiciele Van's Aircraft poinformowali, że od środy dostępne są w sprzedaży silniki Rotax 912ULS, wraz ze śmigłem Sensenich. To ostatnie elementy w zestawie do samodzielnego montażu.
Van's Aircraft istnieje od 1973. Od tego czasu zakłady spółki, ulokowane w Aurora State Airport w Oregonie, stworzyły tysiące samolotów klasy eksperymentalnej, przeznaczone do samodzielnego montażu. W ofercie przedsiębiorstwa nadal znajduje się 9 modeli metalowych dolnopłatów, 2- i 4-miejscowych (od RV-3 do RV-12, modele o numerach 1,2 i 5 przestały być produkowane lub występowały wyłącznie jako prototypy).
Ostatni w tej grupie, dwuosobowy RV-12 został skierowany do sprzedaży w kwietniu 2008. Od tej pory znalazł 260 nabywców, którzy samodzielnie składają samoloty, kupując kolejne pakiety części. Finalny etap budowy może rozpocząć się od wczoraj. Wytwórnia przygotowała bowiem do wysyłki zestaw napędowy, składający się z silnika Rotax 912ULS - o mocy krótkotrwałej 100 i stałej 95 KM - i śmigła Sensenich.
Ze względu na niewielką masę (320 kg masy własnej i 575 maksymalnej masy startowej, przy prawie 76 l paliwa), silnik zapewnia prędkość maksymalną 223 km/h i przelotową 216 km/h. Przy prędkości ekonomicznej 188 km/h, zasięg wynosi aż 1150 km.
Według wytwórcy, montaż samolotu (bez malowania) zajmuje średnio od 600 do 800 h. Jeden z właścicieli uczynił to jednak w zaledwie 550 h.