Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MAKS-2009 – mniej i drożej

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 16 sierpnia 2009

Na rozpoczynających się 18 sierpnia pod Moskwą MAKS 2009 będzie mniej wystawców. Będą oni jednak więcej płacić.

9. Mieżdunarodnyj awiacionno-kosmiczeskij salon MAKS-2009 w podmoskiewskim Żukowskim otworzy premier Władimir Putin. Mimo tak prestiżowej inauguracji, Salon zgromadzi ok. 10% mniej wystawców niż poprzedni - w 2007. Nie będzie m.in. pawilonu rosyjskiej agencji kosmicznej i samolotów USAF (w 2007 były myśliwce F-15 i bombowiec B-52). Przychody organizatora - kontrolowanego przez Rostechnologie OAO Awiasalon będą mniejsze o ok. 15%. Tak twierdzą eksperci pytani przez Kommiersanta. Według oficjalnych danych, w 2007 przychód z MAKS wyniósł 535 mln rubli, czysty zysk 23 mln rubli.

Stanie się tak mimo podwyżki cen za powierzchnię wystawową i cen za bilety. W 2007 za zwykły bilet płacono 350 rubli, w br. widzowie będą płacić o 100 rubli więcej, a po 20 sierpnia nawet 500 rubli. Za wjazd samochodem na teren wystawy trzeba będzie zapłacić 1500 rubli (w 2007 - 1300), a za bilet VIP-biznes, uprawniający do wjazdu i zwiedzania salonu przez cały czas jego trwania - 15 tys. rubli (w 2007 - 10 tys. rubli). Organizatorzy spodziewają się w sumie 600 tys. widzów, nieco więcej niż w 2007. Do ich dyspozycji zostaną oddane m.in. specjalne linie kolejowe.

Ceny dla wystawców wzrosły jeszcze bardziej. Za metr kwadratowy powierzchni muszą oni zapłacić 350 rubli zamiast 210 rubli w 2007. Do tego trzeba doliczyć 92 ruble za standardowe wyposażenie metra kwadratowego. Według informacji wystawców, organizatorzy każą sobie w tym roku płacić za każdy drobiazg. Chcieli pieniędzy nawet za loty treningowe i pokazowe, czy każdy wjazd na teren wystawy w okresie przygotowań, co zawsze było bezpłatne.

Liczba bezpłatnych przepustek dla wystawców została ściśle uzależniona od wynajętej powierzchni. Dwie przepustki można dostać wynajmując aż 12 tys. m2. Za każdą dodatkową wejściówkę trzeba płacić - 2200 rubli od osoby i 1500 za samochód. Miejsce parkingowe kosztuje 2-2,5 tys. rubli

W rezultacie kryzysu finansowego i wzrostu cen wiele przedsiębiorstw rezygnuje z uczestnictwa w MAKS-2009 lub zmniejsza wynajmowaną powierzchnię. W 2007 było 787 wystawców, w tym roku - według informacji ministra przemysłu Wiktora Christienko - będzie ich 711. Organizatorzy na razie zarejestrowali 687 uczestników. Redukcje dotyczą przede wszystkim linii lotniczych i lotnictwa cywilnego.

W pokazach w locie weźmie udział więcej statków powietrznych niż w 2007 - około 100 zamiast 72. Pojawią się Su-34 i Su-35 oraz MiG-35. Będą zespoły akrobacyjne Sokoły Rossji na Su-27 i Su-30 oraz Russkije Witjazi na Su-27 i Striżi na MiG-29. Na MAKS-2009 zadebiutuje w locie samolot transportu regionalnego SSJ-100.

Na MAKS-2009 zostanie podpisanych niewiele kontraktów. Altant-Sojuz podpisze z Iliuszin Finans, na bazie porozumienia zawartego na Salonie w Le Bourget, kontrakt na 30 samolotów transportu regionalnego An-148 i 15 samolotów średniego zasięgu Tu-204. Kompania Jakutia ma zamówić 2 SSJ-100 z dostawą pierwszego w lutym 2011. Z kolei Ministerstwo Obrony ma zawrzeć z AHK Suchoj kontrakty na dostawę 48 myśliwców wielozadaniowych Su-35, 4 Su-30 i 12 Su-27SM.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.