Wczoraj, 19 grudnia 2020 Urugwaj odebrał pierwszy z dwóch latających zbiornikowców Lockheed Martin KC-130H. Samolot przyleciał do Montevideo z Saragossy. Leciał z międzylądowaniem na Wyspach Kanaryjskich, Wyspach Salomona i w Recife / Guararapes w Brazylii. W Montevideo (Base Aérea número 1 de la Fuerza Aérea Uruguaya, FAU) wylądował ok. 20:00.
Nabyte przez Urugwaj KC-130H należały wcześniej do hiszpańskich wojsk lotniczych (Ejército del Aire, EdA). Nosiły oznaczenie TK.10-05 i TK.10-06. Ich numery seryjne to 594 (382-4642) i 595 (382-4648). Kosztowały 22 mln EUR, w tym milion na szkolenie, części zamienne i transport.
Do tej pory Urugwaj dysponował dwoma transportowymi C-130B. Oba są stare i wyczerpują się ich resursy. Wyprodukowane zostały w latach 1960., a do Urugwaju trafiły w 1992. W praktyce używany jest tylko jeden z nich.
EdA są w trakcie odnawiania floty samolotów transportowych. W związku z tym zakupiły 14 Airbusów A400M. Jednocześnie wystawiły na sprzedaż 10 samolotów C-130, z których najstarsze są używane od 1973 i przeszły modernizację na początku lat 2000. 5 z nich to transportowe C-130H, a pozostałe 5 to latające zbiornikowce KC-130H. 2 z tych ostatnich kupił Urugwaj, a 2 Peru (Ex-hiszpańskie C-130 dla Latynosów, 2020-12-03).
KC-130H kupione przez Urugwaj wyprodukowano w 1975 i 1976. Ich resurs wynosi ok. 38 000 godzin lotu, z którego pozostało średnio 17 000 godzin. Biorąc pod uwagę, że Herculesy FAU latają około 500 godzin rocznie, pozostały okres ich użytkowania sięga potencjalnie 35 lat. Pierwszy przegląd i serwis nabytych przez Urugwaj samolotów planowany jest na 2023.