Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kongres USA reformuje FAA

Wypadki, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 20 grudnia 2020

Kongres USA kończy prace nad reformą Federalnej Administracji Lotniczej (FAA). Ma ona dotyczyć w szczególności sposobu jej nadzoru nad projektowaniem nowych samolotów komercyjnych. To następstwo katastrof dwóch Boeingów 737 MAX w 2019, w których zginęło 346 osób (FAA nie ufa Boeingowi , 2019-11-29).

Demokraci i republikanie w komisjach Izby Reprezentantów i Senatu USA osiągnęli porozumienie w sprawie ogłoszenia przepisów wynikających z uchybień FAA w zakresie nadzoru nad certyfikacją modelu 737 MAX. Nowe prawo zostanie włączone do wielkiej ustawy o wydatkach wartych 1,4 bln USD, którą Kongres musi przyjąć, aby uniknąć zamknięcia gospodarki. Być może będzie ona głosowana już dziś.

Szczątki Boeinga 737 MAX Ethiopian Airlines, który rozbił się 10 marca 2019 wkrótce po starcie z Addis Abeby. Powodem dwóch katastrof samolotów tego typu, w których zginęło 346 osób, było wadliwe funkcjonowanie systemu wspomagania sterowania przeznaczonego – w intencji projektantów – do zapobiegania przeciągnięciu (MCAS) / Zdjęcie: twitter

Nowe przepisy mają wzmocnić bezpośredni nadzór FAA nad inżynierami Boeinga, którzy dotąd prowadzili ocenę bezpieczeństwa w imieniu agencji (Certyfikat FAA dla Boeinga 737 Max 8, 2017-03-10). FAA nadal miałaby powierzać Boeingowi znaczną część prac certyfikacyjnych dotyczących nowych samolotów, ale eksperci agencji ds. bezpieczeństwa będą uważniej obserwować przebieg tych prac. Mają też dbać o to, by że koszty i harmonogram Boeinga nie zdominowały procesu podejmowania decyzji. Projekt przewiduje również większą jawność i analizę systemów krytycznych dla bezpieczeństwa na początku procesu certyfikacji.

Ustawa przewiduje nowe kary dla przełożonych, którzy wywierają nadmierną presję na pracowników zgłaszających obawy dotyczące bezpieczeństwa. Ustanawia też nowe zabezpieczenia sygnalistów. Przewiduje również specjalne mechanizmy zgłaszania problemów z bezpieczeństwem dla personelu technicznego FAA. Na jego szkolenie mają być przeznaczone dodatkowe środki.

Nowe przepisy odwracają wieloletni trend zwiększania delegacji na producenta, którego kulminacją była ustawa o FAA z 2018 – Reauthorization Act. Prawo to uchwalono zaledwie miesiąc przed pierwszą katastrofą Boeinga 737 MAX, w Indonezji w październiku 2018. Nakazywało maksymalne delegowanie prac certyfikacyjnych, wymagając od FAA wniesienia specjalnego odwołania, jeśli agencja chciałaby, żeby jakikolwiek konkretny element nadzoru nie był delegowany.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.