Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nieudany Green Test SLS

Astronautyka, Przemysł lotniczy, 26 grudnia 2020

Od początku grudnia br. Boeing wraz z NASA prowadził badania rakiety nośnej Space Launch System (SLS) w ramach 7. etapu Green Test. Badania się nie udały, gdyż komputer sterujący zatrzymał odliczanie na kilka minut przed założonym w programie badań czasie T-33 sekundy do uruchomienia silników.

Pierwszy stopień rakiety nośnej SLS posadowiony na stanowisku badawczym B-2 w Stennis Space Center. Rakieta do stanowiska B-2 została dostarczona na pokładzie barki. Także paliwo kriogeniczne (ciekły wodór i ciekły tlen) jest dostarczane drogą wodną przy wykorzystaniu 6 barek / Zdjęcie: NASA

Próby prowadzono na stanowisku badawczym B-2 w John C. Stennis Space Center w stanie Mississippi. Służyło ono w latach 1960. do badań poszczególnych stopni rakiety nośnej Saturn V w ramach księżycowego programu Apollo, a dekadę później do badań silników promu kosmicznego Space Shuttle. Na stanowisku B-2 posadowiono pierwszy stopień rakiety nośnej SLS wyposażony w 4 silniki rakietowe RS-25 (pozostały z programu Space Shuttle) oraz zbiorniki na skroplony wodór i tlen o łącznej pojemności 2775 m3. Pełny zapas paliwa waży 1040 ton.

Na początku 7. etapu Green Test wykonano napełnianie zbiorników paliwem kriogenicznym. Jednak ciekły tlen miał zbyt wysoką temperaturę i próbę przerwano. Po rozwiązaniu problemu ponownie rozpoczęto napełnianie zbiorników paliwa, co zakończyło się sukcesem.

W następnym podetapie rozpoczęto procedurę odliczania, która według programu badań miała się zakończyć na 33 sekundy przed uruchomieniem silników. Jednak w trakcie odliczania komputer sterujący przerwał odliczanie na kilka minut przed czasem T-33 s. W związku z tym próby przerwano 20 grudnia br. do czasu wykrycia przyczyn niepowodzenia i znalezienia odpowiedniego rozwiązania problemu.

Rozwój rakiety nośnej SLS jest kluczowy dla powodzenia powrotu na Księżyc astronautów amerykańskich w ramach programu Artemis (Artemida). Jednak już teraz program jest opóźniony o prawie 2 lata oraz znacząco zostały przekroczone koszty praca badawczo-rozwojowych (o olbrzymich kosztach powrotu na Księżyc, w tym o kosztach prac rozwojowych rakiety SLS piszemy w RAPORT-wto 12/2020).

Pozytywny wynik 7. etapu Green Run miał pozwolić na wykonanie 8. etapu, w ramach którego na stanowisku B-2 mają zostać uruchomione wszystkie cztery silniki SLS na 8,5 minuty. Dopiero po pozytywnym wyniku tego testu rakieta będzie dopuszczona do wykonania pierwszego lotu.

NASA i Boeing informują o rozpoczęciu analizowania wyników testu. W nieokreślonym jeszcze terminie zostanie podjęta decyzja o powtórzeniu 7. etapu Green Test.

Boeing zalicza porażki także w programie rozwoju kapsuły załogowej Starliner, powstającej w ramach Commercial Crew Program. W grudniu 2019 niepowodzeniem zakończył się pierwszy lot kapsuły. Boeing podjął decyzję o powtórzeniu próby na własny koszt. Jednak wybuch epidemii koronawirusa spowodował opóźnienia i aktualnie planuje się wykonać Orbital Flight Test-2 kapsuły Starliner z dokowaniem do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej nie wcześniej niż 29 marca 2021.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.