Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AFRL odbiera samolot do badań LASH

Lotnictwo wojskowe, 31 grudnia 2020

Air Force Research Laboratory (AFRL) poinformowało, że 711. Human Performance Wing z Wright-Patterson Air Force Base w Daytona w Ohio odebrało samolot CubCrafters XCub, charakteryzujący się własnościami krótkiego startu i lądowania (STOL).

Samolot krótkiego startu i lądowania CubCrafters XCub (zn. rej. N17XC) w trakcie lotu dostawczego do 711. Human Performance Wing z Wright-Patterson Air Force Base w Daytona w Ohio / Zdjęcie: AFRL

US Air Force stoją przed problemem ratowania zestrzelonych lotników i żołnierzy, którzy znaleźli się na terenie kontrolowanym przez nieprzyjaciela. W siłach zbrojnych USA do wykonywania misji ratownictwa bojowego (CSAR) wykorzystuje się różnorodne typy wiropłatów oraz pionowzloty V-22 Osprey. Jednak analitycy USAF zauważają, że użycie tego typu statków latających jest problematyczne nad terenami kontrolowanymi przez silnie uzbrojonego nieprzyjaciela, wyposażonego w przenośne zestawy obrony przeciwlotniczej (np. Grom, Stinger, Strzała). W związku z tym powrócono do koncepcji wykorzystania w misjach CSAR niewielkich samolotów charakteryzujących się krótką drogą startu i lądowania.

Misje ratownicze wykonuje się zazwyczaj pod osłoną nocy i przy wykorzystaniu ukształtowania terenu w celu utrudnienia wykrycia maszyny ratowniczej przez nieprzyjaciela.

W związku z tym AFRL opracowało Low Altitude Sensing Helmet (LASH), który łączy funkcjonalności hełmu pilota, okularowych wzmacniaczy obrazu oraz różnorodnych sensorów, co ma umożliwiać wykonywanie lotów na bardzo małych wysokościach w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Cały system ma być kompaktowy i przystosowany do szybkiego zabudowania w wielu typach samolotów lotnictwa ogólnego przeznaczenia, a także klasy ULM i eXperimental. Samoloty te zazwyczaj charakteryzują się także zmniejszonym poziomem hałasu zespołu napędowego w porównaniu do wiropłatów i pionowzlotów, co daje im większe szanse na przeniknięcie nad wrogi teren i wykonanie skutecznej misji ratowniczej.

W ramach eksperymentu pk. Lysander (zapewne jest to nawiązanie do samolotu łącznikowego Westland Lysander z okresu II wojny światowej) 711. Human Performance Wing chce sprawdzić poprawność integracji systemu LASH z typowym małym samolotem STOL oraz ocenić charakterystyki systemu w trakcie lotów na małej wysokości w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. W przypadku pozytywnych wyników badań w locie system LASH jest planowany do wprowadzenia do użytkowania w USAF już w 2022.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.