Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ukraińskie moduły bojowe

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 23 stycznia 2021

Ukraińska Nova Technology (przedsiębiorstwo zależne Techimpeksu) zaprezentowała wizje modułów bojowych przeznaczonych do modernizacji bojowych wozów piechoty. Moduły, nazwane Wola i Wola-D, są bezzałogowe i obsługiwane z wnętrza pojazdu.

Wizja zdalnie sterowanego modułu bojowego Wola zamontowanego na bojowym wozie piechoty / Ilustracja: Nova Technology

Moduł Wola-D wykorzystuje platformę stabilizowaną w dwóch płaszczyznach. Jego uzbrojeniem jest armata ZTM-1 (2A72) kal. 30 mm z 320 nabojami, km PKT kal. 7,62 mm z 2000 nabojami (w tym 350 gotowymi do strzału), 30-mm granatnik automatyczny AGS-17 z 116 granatami (29 gotowych do strzału), a także dwie wyrzutnie ppk Barier. Uzupełnia je system zasłon dymnych 902W Tucza (6 wyrzutni, po 3 po obu stronach modułu).

Modułem ma sterować operator z wnętrza wozu. Systemy sterowania są zdublowane. Drugim kompletem dysponuje dowódca pojazdu.

Cyfrowa wizja zdalnie sterowanego modułu bojowego Wola-D z wyposażeniem operatora / Ilustracja: Nova Technology

Moduły prezentowane przez Nova Technology nie są prawdziwą nowością. Ich nieco inaczej wyposażone wersje prezentowano w 2020 przedstawicielom Egiptu i Ugandy. Moduły mają służyć do modernizacji BMP-1 i BMP-2. Władze Ukrainy przewidują, że pojazdy tego typu pozostaną w linii jeszcze co najmniej 20 lat.

Ukraińcy poszukują sposobów modernizacji BMP-1. W ubiegłym roku testowano 5 modułów bojowych, które mogłyby zostać do niej wykorzystane. To Parus, Spis, Szkwał (produkowany w niewielkich seriach, w tym na eksport do Gruzji), Duplet (na BMP-2) i Stilet. Żaden z nich nie jest rozwiązaniem przełomowym (może z wyjątkiem Parusa, montowanego seryjnie na BTR-3 i BTR-4). Stąd pojawienie się pomysłu modułu Wola-D, który jest od nich nieco bardziej nowoczesny.

Póki co, ukraińscy wojskowi i politycy nie zdecydowali się na istotną modernizację BMP-1 i BMP-2. Plany unowocześnienia SZU przewidują jedynie ich remonty kapitalne. Jednym z powodów jest brak rodzimych komponentów potrzebnych do zbudowania nowoczesnych systemów rozpoznania i kierowania ogniem.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.