Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rekordowa strata Boeinga

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 28 stycznia 2021

Amerykański koncern lotniczy Boeing opublikował wyniki za czwarty kwartał 2020. Jego przychody spadły w tym okresie o 15%. W sumie w 2020 spadek w stosunku do poprzedniego roku wyniósł 24%. Boeing odnotował największą stratę netto w swej ponad 100-letniej historii – 11,9 mld USD.

Samoloty Boeing 737 MAX oczekujące na możliwość latania w liniach lotniczych / Zdjęcie: Twitter

Do fatalnych wyników Boeinga przyczyniło się kilka czynników. Główny to trwające blisko 2 lata uziemienie samolotów modelu 737 MAX po dwóch katastrofach, w których zginęło 346 osób. Kolejny to skutki paniki wywołanej przez media w związku z pojawieniem się wirusa SARS-CoV-2. Inne są związane z pogorszeniem jakości produkcji – cywilnej (Niebezpieczne pęknięcia w Boeingach 737NG, 2019-09-28) i wojskowej (m.in. latających tankowców KC-46).

Po uziemieniu samolotów modelu 737 MAX (Uziemienie Boeingów 737 MAX przedłużone, 2019-11-09) Boeing kontynuował ich produkcję. Zanim zdecydował się ją przerwać, zbudował ok. 450 maszyn tego typu (Boeing zawiesza produkcję 737 MAX, 2019-12-17). Teraz przystąpił do przygotowania zmagazynowanych samolotów do przekazania odbiorcom.

Przygotowania Boeingów 737 MAX do lotów obejmują w pierwszej kolejności zmianę wadliwego oprogramowania, które spowodowało katastrofy, na nowe, zaakceptowane przez kluczowe nadzory lotnicze, w tym FAA i EASA. Niezbędne jest też przeszkolenie obsług i załóg, które będą latać tymi samolotami. Odpowiednie zmiany są też konieczne w liniach lotniczych korzystających z 737 MAX.

Wady produkcyjne spowodowały również wstrzymanie dostaw samolotów modelu 787. Po poprawkach, pierwsze powinny trafić do odbiorców w lutym. Analitycy oceniają, że wielkość dostaw Boeingów 787 wróci do poziomu z początku 2019 dopiero w 2024.

Fatalna sytuacja Boeinga przyczyniła się też do opóźnienia programu budowy mini-jumbo – modelu 777X. Według obecnych planów, dostawy samolotów tego typu mają rozpocząć się pod koniec 2023. 3 lata po pierwotnym terminie (Nawet rok opóźnienia Boeinga 777X, 2020-07-25). Do tego czasu Boeing musi wprowadzić wiele zmian w konstrukcji samolotu, w tym w osprzęcie systemu sterowania. Rozwój modelu 777X ma pochłonąć 6,5 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.