5 lutego 2021 na lotnisku FGUP SibNIA im. Czapłygina w Nowosybirsku rozpoczął się kolejny etap testów nadprzewodnikowego, niskotemperaturowego silnika lotniczego. Silnik o mocy 500 kW, opracowany przez kompanię SupierOks (Rosyjski lotniczy silnik elektryczny, 2020-12-27), jest częścią napędu hybrydowego zaprojektowanego przez CIAM im. Baranowa. Do testów zamontowano go na samolocie Jak-40.
Latające laboratorium opracowało i zbudowało SibNIA im. Czapłygina. W jego tylnej części, zamiast jednego z silników odrzutowych, zamontowano turbinę z generatorem elektrycznym o mocy 400 kW (o masie 100 kg) zaprojektowanym przez CIAM, a z przodu kadłuba znalazł się testowany silnik elektryczny, którego rozwój finansuje Fundusz Badań Perspektywicznych (FPI) w ramach programu Kontur, rozpoczętego w 2016. W centralnej części kadłuba umieszczono zestaw akumulatorów litowo-jonowych. Oblot zmodyfikowanego w ten sposób Jaka-40 planowany jest na 2021.
Konstruktorzy przewidują, że hybrydowy napęd elektryczny pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 70%. W ramach rozwijanego programu planują kontynuowanie testów z samolotem wykorzystującym wyłącznie silniki elektryczne. Ma on powstać w ciągu 2 lat na bazie zmodernizowanego pasażerskiego Tu-114.
Rosjanie twierdzą, że powstałe w ramach programu Kontur technologie znacznie wyprzedzają światowe osiągnięcia. Zainteresowanie nimi zgłaszają więc największe światowe koncerny, w tym Airbus i Siemens. SupierOks projektuje całą gamę silników nadprzewodnikowych – o mocy do 50 do 500 kW. Mają być one stosowane nie tylko w lotnictwie.