Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sentinele R1 zakończyły służbę w RAF

Lotnictwo wojskowe, 26 lutego 2021

Po 14 latach służby Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze W. Brytanii) zakończyły eksploatację samolotów Sentinel R1. Brytyjczycy mieli na stanie 5 samolotów tego typu, wchodzących w skład V (Army Cooperation) Squadron (5. eskadry współdziałania z wojskami lądowymi) z bazy Waddington. Podczas służby wykonały one ok. 4870 lotów bojowych, trwających łącznie ok. 32 300 godzin, biorąc udział m.in. w operacjach Herrick, Shader i Telic. Do ich zadań należało zapewnienie kompletnych informacji dotyczących przestrzeni bitewnej (dowodzenie, kierowanie, łączność, wywiad, rozpoznanie i wskazywanie celów). Flota Sentineli zapewniała też wsparcie władzom cywilnym Wielkiej Brytanii podczas powodzi w południowej Anglii w 2014 (RAF przedłużają misję nad Irakiem, 2015-09-28).

Załoga Sentinela R1 (ZJ694) przed startem do ostatniej misji, wykonanej przez samolot tego typu, 25 lutego 2021 / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Londyn zakupił Sentinele za 1,3 mld USD. Raytheon dostarczył Brytyjczykom 5 samolotów tego typu, przebudowanych z odrzutowców klasy biznes Bombardier Global Express, wraz z całkowitym wyposażeniem, 2 operacyjne i 6 taktycznych stacji naziemnych oraz zapewnił szkolenie dla załóg latających i operatorów radaru, którzy rekrutowani byli ze wszystkich rodzajów brytyjskich sił zbrojnych.

Sentinele zostały wyposażone w stację radiolokacyjną ASARS-2, pracującą w trybie SAR (radar z aperturą syntetyczną) / GMTI (wskaźnik naziemnych celów ruchomych). Maksymalny zasięg radaru w trybie SAR to 296 km. W trybie GMTI radar jest zdolny do wykrywania celów poruszających się z prędkością poniżej 10 km/h. Na pokładzie samolotu zabudowano trzy konsole operatorów radaru, każda wyposażona w dwa kolorowe monitory. Układy samoobrony samolotu obejmował urządzenia ostrzegające przed promieniowaniem radiolokacyjnym, zbliżającymi się pociskami rakietowymi oraz wyrzutniki flar/dipoli i holowany cel pozorny AN/ALE-50.

W porównaniu z seryjnymi Global Expressami nieco zmieniono konfigurację aerodynamiczną Sentineli, dodając dużą owiewkę pod przednią częścią kadłuba mieszczącą antenę stacji radiolokacyjnej, owiewkę na górnej części kadłuba mieszczącą antenę łączności satelitarnej, owiewkę na stateczniku pionowym oraz dodatkowe płetwy ustateczniające pod ogonową częścią kadłuba. Według oficjalnych danych RAF Sentinele były zdolne do operowania na wysokości 15 000 m przez 11 godzin. Ich zasięg to ponad 11 000 km.

Rolę Sentineli przejmą teraz inne samoloty RAF, w tym RC-135W Airseeker i P-8A Poseidon i bsl Protector (Czwarty Poseidon dla RAF, 2020-11-04, Air Seeker nad Irakiem, 2014-08-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.