Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe oblicze MLP

Imprezy branżowe, Historia, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 17 marca 2021

Od 16 marca br. dla zwiedzających dostępne są nowe wystawy stałe w Muzeum Lotnictwa Polskiego, zatytułowane Skrzydła i Ludzie XX w. Ekspozycje zlokalizowano w wyremontowanym hangarze głównym, silnikowni, garażach 2. Pułku Lotniczego i dawnej spadochroniarni, które dostosowano do współczesnych standardów ekspozycyjnych.

Dzięki nowej aranżacji i galerii widokowej ekspozycja w hangarze głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego zyskała zupełnie nowy wymiar / Zdjęcia: Marcin Sigmund

Główną część nowej ekspozycji zlokalizowano w wyremontowanym hangarze głównym. Została ona tak opracowana, by poza samymi eksponatami obejmowała też tło historyczne rozwoju lotnictwa wojskowego od lat 20. do drugiej połowy lat 1950., ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej i dwutorowości rozwoju polskiej techniki lotniczej, wywołanej zmianami politycznymi po 1939. Ekspozycja ta ma bowiem przedstawiać nie tylko same statki powietrzne, ale również skomplikowane losy polskich lotników i inżynierów lotniczych, którzy wnieśli wkład w rozwój światowego lotnictwa.

Dzięki dostępnej dla zwiedzających galeryjce widokowej wiodącej wzdłuż ścian hangaru prezentowane na podłodze hangaru, na specjalnych podwyższeniach i podwieszone pod sufitem eksponaty można zobaczyć z zupełnie nowej, niedostępnej wcześniej perspektywy. Inne nowe atrakcje stanowią: możliwość zajrzenia do wnętrz samolotów Junkers Ju-52 (a właściwie jego powojennej, budowanej we Francji wersji Amiot AAC.1 Toucan) i Lisunow Li-2, możliwość skorzystania z symulatorów lotu małym samolotem przedwojennym i umieszczonym w kabinie MiGa-21, a także z symulatora stanowiska bocznego strzelca pokładowego alianckiego bombowca. Zwiedzający mają również możliwość zobaczyć filmy związane z historią lotnictwa w niewielkim kinie, siedząc w oryginalnych fotelach lotniczych pochodzących z samolotu pasażerskiego.

Na umieszczonych między samolotami ekranach można zapoznać się z historią lotnictwa w Polsce, działaniami lotniczymi podczas II wojny światowej i historią krakowskiego lotniska. W gablotach zaprezentowano natomiast mundury, dokumenty, odznaczenia i inne pamiątki po lotnikach.

W połączonych ze sobą przestrzeniach wystawowych stworzonych w dawnych garażach zlokalizowano wystawę Magazyny historii,zaaranżowaną w konwencji bocznicy kolejowej, czyli miejsca, gdzie najcenniejsze eksponaty krakowskiego muzeum zostały odnalezione w 1945. Zaprezentowane na niej muzealia są eksponowane praktycznie w takim stanie, w jakim odnaleziono je tuż po II wojnie światowej. Dalsza część ekspozycji poświęcona jest początkom Muzeum Lotnictwa i Astronautyki, tak bowiem niegdyś nazywało się obecne Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Kolejna część ekspozycji, zatytułowana Metamuzeum prezentuje modele, silniki modelarskie a także prawdziwe samoloty Jak-12, PZL S-4 Kania i LWD Żak.

WSilnikowni zaprezentowano największy w Europie, a być może i na świecie, zbiór napędów lotniczych, obejmujący konstrukcje od pionierskich czasów po silniki odrzutowe. Pomiędzy nimi eksponowane są również ciekawe ze względu na źródło napędu statki powietrzne, w tym mięśniolot-wiropłat Mikołaja Surmanowicza, samolot Albatros H.1 z bardzo rzadkim silnikiem birotacyjnym, śmigłowiec JK-1 Trzmiel napędzany silnikami strumieniowymi i przekrój odrzutowca szkolnego TS-11 Iskra.

W dawnej spadochroniarni zlokalizowano ekspozycję poświęconą archeologii lotniczej, czyli eksponaty pozyskane drogą wykopalisk archeologicznych i z miejsc katastrof lotniczych. Wystawa ta prezentuje nie tylko tło historyczne, ale także aspekty związane z poszukiwaniem śladów lotniczych, a także ludzki wymiar walk powietrznych i katastrof lotniczych, w których ludzie ginęli lub odnosili rany. Docelowo w ramach tej wystawy ma być również prezentowany wrak bombowca Douglas A-20 Boston, należącego do radzieckiego lotnictwa morskiego, który został zestrzelony pod koniec wojny nad Bałtykiem i wydobyty z dna morza w 2014.

Prace koncepcyjne i projektowe, których efektem są nowe wystawy stałe rozpoczęły się w latach 2016-2017. Remont hangaru głównego, który wykonała spółka WOD-POL rozpoczął się w maju 2019, natomiast nowa ekspozycja wg projektu dr. hab. Krzysztofa Mroczkowskiego, zastępcy dyrektora ds. naukowych i głównego inwentaryzatora zbiorów, przygotowywana była przez spółkę Perfect Display od stycznia ub. r.

Prace prowadzone były w ramach projektu Rewaloryzacja zespołu zabytkowych budowli inżynieryjnych dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny wraz z adaptacją na potrzeby Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Łączna wartość projektu wynosi ponad 19,2 mln zł. Projekt uzyskał wsparcie ze środków Unii Europejskiej i Województwa Małopolskiego i jest bezpośrednio powiązany z regionalnymi produktami turystyki kulturowej, takimi jak m.in.: Małopolskie Szlaki Techniki, Krakowski Szlak Techniki, Szlak Historii Lotnictwa w Małopolsce, Szlak Fortyfikacji Nowożytnej i Najnowszej (Odrestaurowany SM-1 w ekspozycji, 2021-02-19).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.