Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Licencyjna produkcja Ił-103 na Węgrzech

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 19 marca 2021

Korporacja Rostiech poinformował, że Awiacionnyj Kompleks im. S.W. Iliuszyna zawarł z węgierską Aviation Engineering Zrt umowę o modernizacji i licencyjnej produkcji samolotów Ił-103. Umowa przewiduje wspólne prace związane z unowocześnieniem samolotu i dostosowaniem go do wymagań lokalnego rynku. Równocześnie ma zostać ucyfrowiona dokumentacja konstrukcyjna. Po testach naziemnych i w locie zmodyfikowany ma zostać certyfikat typu.

Lekki 4-miejscowy samolot Ił-103 / Zdjęcie: ilyushin.org

Strony umowy oceniają, że Ił-103 jest uniwersalną platformą, na bazie której mogą powstać różne wersje, w tym samolot szkolny, turystyczny, a nawet wersja medyczna. Konstrukcja ma zostać całkowicie przeprojektowana z wykorzystaniem kompozytów. Co ciekawe, węgierskie przedsiębiorstwo liczy na to, że głównym rynkiem na zmodernizowane Ił-103 będzie Rosja.

Produkcja pierwotnej wersji Ił-103 była realizowana w latach 1997-2007. Większość samolotów nabyli klienci z Rosji (Katastrofa Ił-103 w Rosji, 2012-07-22). Obecnie samoloty tego typu nie są praktycznie eksploatowane.

W grudniu 2019 przedstawiciele Aviation Engineering Zrt zapewniali, że przedsiębiorstwo dysponuje zamówieniami na 100 zmodyfikowanych Ił-103. Miałyby one być warte 30 mln USD. Zapowiadano wówczas rozpoczęcie produkcji w 2020.

Aviation Engineering Zrt to spółka zależna węgierskiej Magnus Aircraft Zrt – producenta dwumiejscowych samolotów Fusion 212 i 213. W latach 2017-2020 kompania zbudowała nową wytwórnię w Peczu. Inwestycja kosztowała 6 mld forintów (75 mln PLN), z czego 2 mld przekazał rząd węgierski.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.