Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

30 Wisk Aero eVTOL dla Blade UAM

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 05 maja 2021

Wisk Aero – przedsiębiorstwo należące do Boeinga i Kitty Hawk (Wisk Aero przeciw Archer Aviation, 2021-04-08) – uzyskało zamówienie na dostawę i obsługę 30 samolotów eVTOL dla sieci transportu pasażerskiego Blade Urban Air Mobility. Według producenta, zamówienie nie dotyczy dwumiejscowego, całkowicie elektrycznego wielowirnikowca Cora, który przechodzi testy w locie w Kalifornii i Nowej Zelandii. Chodzi o nowy samolot, określany jako konstrukcja szóstej generacji.

Dwumiejscowy, całkowicie elektryczny wielowirnikowiec Cora wykonał już ponad 1500 lotów testowych w Kalifornii i Nowej Zelandii. Wariant seryjny ma rozwijać prędkość 180 km/h przy zasięgu maksymalnym 160 km / Zdjęcie: Wisk Aero

Samoloty mają być wykorzystywane na krótkich trasach łączących sieć terminali Blade UAM w różnych miastach USA. Umowa nie jest jednak ostateczna. Jej realizacja została uzależniona od wielu czynników, w tym uzyskania przez Wisk zgody na autonomiczne operacje lotnicze. Na razie przedsiębiorstwo nie ujawniło, kiedy miałoby to nastąpić. Nie podało też innych szczegółów umowy.

FutureFlight twierdzi, że nie chodzi o zwykłą sprzedaż. Samoloty pozostaną własnością Wisk Aero, które będzie je serwisować. Za kompletną usługę ma otrzymywać opłatę godzinową. Stawki mają zostać dopiero określone na podstawie sytuacji rynkowej i realnych kosztów operacyjnych.

Na razie strony umowy ustaliły, że utworzą grupę roboczą, która przeanalizuje, co będzie potrzebne do komercyjnych lotów autonomicznych taksówek latających, m.in. jakie będą wymagania dotyczące infrastruktury do ładowania samolotów i zarządzania ruchem lotniczym. Wisk Aero przeprowadził już badania opinii publicznej. Wynika z nich, że 99% respondentów uznaje korzystanie z autonomicznych taksówek latających za potencjalnie atrakcyjne, a 95% stwierdziło, że prawdopodobnie skorzystałoby z takiej usługi.

W kwietniu Blade Urban Air Mobility ogłosiła zawarcie innej umowy, na mocy której jej partnerzy – operatorzy zakupią od Beta Technologies do 20 samolotów Alia 250 eVTOL (UPS chce kupić elektryczne pionowzloty , 2021-04-08). Te 5-miejscowe pojazdy będą miały na pokładzie pilota. Mają rozpocząć działalność komercyjną w sieci Blade pod koniec 2024.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.