Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wojenna zaprasza do Miecznika

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 06 maja 2021

Polskie stocznie i zakłady przemysłu okrętowego otrzymują lub mają otrzymać od PGZ Stocznia Wojenna zaproszenia do wzięcia udziału w programie budowy okrętów Miecznik, które powinny być – wszystko o tym świadczy – fregatami wielozadaniowymi z rozbudowanymi systemami op.

Koncepcja polskiej rakietowej fregaty wielozadaniowej – projektu 4176, opracowana w gdańskiej pracowni Remontowa Marine Design / Rysunek: RMD

Zaproszenia – jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy – PGZ Stocznia Wojenna skierować powinna zwłaszcza do tych wszystkich krajowych podmiotów, które mogą i chcą wnieść swój istotny wkład do programu Miecznika. Ponieważ okręty klasy fregat są bardzo złożonymi bojowymi platformami nawodnymi – systemami systemów – należy sądzić, że takich zaproszeń oczekiwać należy dość dużo.

Ponieważ prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna – Paweł Lulewicz w komentarzu do naszej relacji z debaty o realizacji programu Miecznika, podczas Balt Military Expo 2021 (Jak zbudować Miecznika?, 2021-04-22) podał, że na jego ręce wpłynęło już wcześniej zaproszenie do udziału w postępowaniu związane z tym projektem, co przyjął z dużym uznaniem jako wyzwanie, zdając sobie sprawę z odpowiedzialności, jaką to nakłada na jego spółkę, zapowiadając jednocześnie współpracę z innymi podmiotami przemysłowymi w jego realizacji – poprosiliśmy o wyjaśnienie sprawy formuły owych zaproszeń rzecznika prasowego Inspektoratu Uzbrojenia – majora Krzysztofa Płatka.

Zadaliśmy dwa konkretne pytania:      

1. Czy w związku ze spodziewanym uruchomieniem programu Miecznik wszystkie polskie stocznie i grupy przemysłowe otrzymały kwestionariusze deklaracji uczestnictwa w tym programie?

2. Czy takie dokumenty, o których ostatnio podczas Balt Military Expo 2021 mówił prezes PGZ Stocznia Wojenna – dotarły jedynie do wybranych zakładów?

Otrzymaliśmy następującą odpowiedź:

Informuję, że zaproszenie do negocjacji w sprawie pozyskania okrętów MIECZNIK dla Marynarki Wojennej RP zostało wystosowane w dniu 15 kwietnia br. do PGZ Stoczni Wojennej. Zgodnie z przedmiotowym zaproszeniem Zamawiający dopuszcza szeroki udział krajowych podmiotów przemysłu obronnego oraz podmiotów badawczo-naukowych, a po stronie Wykonawcy znajduje się wskazanie potencjalnych konsorcjantów, wraz z którymi, we współpracy w partnerami zagranicznymi, zaproponuje on możliwe rozwiązania w formule konkurencyjnej.

Jednocześnie informuję, że pozyskanie okrętów MIECZNIK jest priorytetowym celem Ministerstwa Obrony Narodowej do realizacji w 2021, a podpisanie umowy nastąpi w możliwie najszybszym terminie, przy dochowaniu należytej staranności.

Wniosek jest oczywisty – oficjalnym Wykonawcą miecznika ma być PGZ Stocznia Wojenna i to ona dobierać ma sobie partnerów krajowych i zagranicznych. I to ona będzie odpowiedzialna za całość przyszłego wieloletniego zlecenia MON i Inspektoratu Uzbrojenia podległego resortowi obrony. I to ona decydować ma o procentowym udziale przyszłych partnerów.

W kontekście tego wszystkiego warto sobie uzmysłowić, że już kilka lat temu krajowy projekt nowoczesnej fregaty o obniżonych polach fizycznych i zminimalizowanym  wizerunku radarowym – stealth – zaproponował decydentom Zespół Innowacyjno-Rozwojowy Grupy Remontowa, czyli Remontowa Marine Design.

Zaprojektowano okręt o roboczej nazwie Swordfish (Ryba Miecz), rakietową fregatę wielozadaniową z nowoczesnymi pionowymi, szybowymi wyrzutniami kierowanych pocisków przeciwlotniczych w układzie podwójnym szybów 2x8. Okręt projektowano dla stali wysokiej wytrzymałości – DH36. Fregata przypominająca swoją koncepcją futurystyczne amerykańskie niszczyciele Zumwalt miała wypierać 3800 t i  mieć długość 120,33 m, szerokość – 16 m i zanurzenie konstrukcyjne – 3,8 m. Przewidywano szybkość maksymalną powyżej 26 w. i zasięg 7000 Mm z okresem operacyjnym 30 dni. Załogę stanowić miało 100 marynarzy i oficerów plus 44 miejsca dla grupy specjalnej. Z pokładu lotniczego operować miał śmigłowiec o masie do 23 t, zaś w hangarze bazować śmigłowiec o masie 11,5 t plus bezzałogowce latające różnych typów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.