Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Swiss planują redukcje

Lotnictwo cywilne, 07 maja 2021

W związku z trwającą globalną pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 i jej wpływem na rynek przewozów lotniczych, Swiss International Air Lines planują restrukturyzację. Ma ona objąć zarówno pracowników jak i flotę.

W związku ze spowodowanym pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 załamaniem pasażerskich przewozów lotniczych i konieczną restrukturyzacją, linie Swiss przewidują zmniejszenie swojej floty o 15% i zatrudnienia personelu o 20% w stosunku do stanu z 2019 / Zdjęcie: Swiss International Air Lines

W perspektywie średnioterminowej szwajcarski przewoźnik spodziewa się spadku popytu o 20%. W związku z tym przewiduje on zmniejszenie swojej floty o 15% w stosunku do stanu z 2019. Redukcja ma dotyczyć też personelu. Wraz z trwającym od ubiegłego roku zmniejszaniem liczby zatrudnianych pracowników, wynikającym z dobrowolnych odejść z pracy i naturalnej rotacji kadry, całkowita redukcja miałaby pociągnąć za sobą około 1700 pełnych etatów. W praktyce najprawdopodobniej oznaczać będzie przymusowe zwolnienie 780 osób zatrudnionych jako personel naziemny i latający, czyli redukcję personelu o 20% w stosunku do poziomu zatrudnienia z 2019.

Coraz wyraźniej widać, że nasz rynek przechodzi zmiany strukturalne i pomimo szybko podjętych działań zaradczych, niestety wydaje się, że restrukturyzacja naszej firmy jest teraz nieunikniona.

Dzięki naszemu nowemu programowi strategicznemu reaCH dostosowujemy się do zmienionej sytuacji rynkowej. ReaCH obejmuje korporacyjną zmianę rozmiaru i transformację, co powinno przynieść trwałe oszczędności w wysokości około 500 mln CHF.Naszym celem jest spłacenie naszych pożyczek bankowych tak szybko, jak to możliwe oraz trwałe zachowanie konkurencyjność i odzyskanie zdolności do inwestowania – powiedział dyrektor generalny Swiss Dieter Vranckx.

Obecna flota linii Swiss, składająca się z 90 własnych samolotów i należących do linii Helvetic, które wykonują rejsy dla narodowego szwajcarskiego przewoźnika na podstawie wynajmu samolotów wraz z załogami, ma zostać zmniejszona o około 15% w stosunku do stanu z 2019. W wyniku tego liczba samolotów krótkiego i średniego zasięgu ma zostać zredukowana z 69 do 59 samolotów, za sprawą wycofania części odrzutowców z rodziny A320 i redukcji liczby operacji realizowanych przez wynajmowane samoloty i załogi.

Flota samolotów dalekodystansowych ma zostać zredukowana z 31 do 26 odrzutowców poprzez wycofanie 5 Airbusów, najprawdopodobniej A340-300.

W stosunku do poziomu z 2019 ograniczeniu ma ulec także częstotliwość lotów, zarówno na krótkich, jak i dalekich trasach, a niektóre międzykontynentalne połączenia mają w ogóle nie zostać przywrócone.

Wszystkie wypracowywane działania restrukturyzacyjne nadal mają spełniać warunki Konfederacji Szwajcarskiej związane z udzielonymi przedsiębiorstwu gwarancjami bankowymi. W szczególności, rozkład lotów i siatka połączeń mają być tworzone proporcjonalnie do innych przewoźników wchodzących w skład Grupy Lufthansa. Swiss mają też utrzymać swoją rangę i standard usług oraz kontynuować operacje z lotnisk w Zurychu i Genewie.

Przewidywana redukcja floty oznacza też konieczność dalszego zmniejszenia zatrudnienia. Do końca 2021 przewoźnik planuje w wynik dobrowolnych odejść z pracy i naturalnej rotacji kadry redukcję równowartości 1000 pełnych etatów (w 2019 linie zatrudniały około 9500 pracowników, co odpowiadało 7550 pełnym etatom). Kolejne zwolnienia mogą jednak dotknąć nawet 780 zatrudnionych, (co odpowiada 650 pełnym etatom), w tym 200 pracowników obsługi naziemnej, 60 zatrudnionych w SWISS Technics, 400 członków personelu pokładowego i 120 pilotów.

Obecnie przewoźnik rozpoczął z partnerami socjalnymi przedsiębiorstwa, pracownikami i ich przedstawicielami konsultowanie rozwiązań, które mają pozwolić na utrzymanie zwolnień na jak najniższym poziomie i ograniczyć ich socjalne konsekwencje.

Plany odpraw, tzw. Sozialplan, są już dostępne dla wszystkich grup pracowników linii Swiss z wyjątkiem pilotów, którym ochronę przed zwolnieniem daje obowiązujący nadal zbiorowy układ pracy. We współpracy z ze zrzeszeniem pilotów Aeropers przewoźnik chce jednak wypracować nowe rozwiązanie, które pozwoliłoby na redukcję zbyt dużej liczby zatrudnionych pilotów w stosunku do aktualnych i przewidywanych potrzeb przedsiębiorstwa. Procedura konsultacji i późniejsza faza oceny mają się zakończyć do połowy czerwca br.

Zmiana rozmiaru i transformacja przewidziane w programie reaCH mają też oznaczać silniejsze dostosowanie modelu biznesowego przewoźnika zarówno do kwestii zrównoważonego rozwoju, jak i zmian na rynku pracy. Ma się to przejawiać głównie w postaci systematycznej modernizacji floty, stosowaniu zrównoważonego paliwa lotniczego oraz dalszym rozwoju i udoskonalaniu rozwiązań w zakresie transportu intermodalnego. Przyjmowane mają być też nowe modele zatrudnienia i sprawniejsze struktury korporacyjne, wykorzystujące nowe możliwości, które daje rosnąca cyfryzacja.

Pomimo wdrażanych do tej pory oszczędności, linie Swiss w pierwszym kwartale b.r. poniosły straty operacyjne w wysokości 201 mln CHF (w I kwartale 2020 straty sięgnęły 84,1 mln CHF). Całkowite przychody SWISS w pierwszych trzech miesiącach br. wyniosły 299,6 mln CHF i były o 67,5% niższe niż w poprzednim roku. Popyt na usługi cargo pozostał wprawdzie wysoki, ale pomógł tylko w niewielkim stopniu zrównoważyć spadek dochodów z operacji pasażerskich. Przedsiębiorstwo zapewnia jednak, że pomimo znacznych strat w pierwszym kwartale, jego płynność finansowa pozostaje zapewniona (Swiss przetestują Travel Pass , 2021-04-15).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.