Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Największy biznesjet Dassault

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 07 maja 2021

Wczoraj, 6 maja 2021, w zakładach Dassault Aviation w Saint-Cloud, ujawniono projekt najnowszego francuskiego samolotu odrzutowego klasy biznes – Falcon 10X.

Producent zapowiada, że Falcon 10X wejdzie do służby pod koniec 2025 / Ilustracje: Dassault Aviation

Dzisiaj wprowadzamy nowy punkt odniesienia w lotnictwie biznesowym. Falcon 10X zapewni niezrównane wrażenia pasażerom zarówno podczas krótkich, jak i długich lotów, wraz z przełomowymi funkcjami bezpieczeństwa zapożyczonymi z myśliwców Dassault. Zoptymalizowaliśmy każdy aspekt samolotu z myślą o pasażerach i ustanowiliśmy nowy poziom możliwości dla samolotów ultra-dalekiego zasięgu – powiedział prezes i dyrektor generalny Dassault Eric Trappier.

Falcon 10X ma mieć rozpiętość 33,6 m, długość 33,4 m i wysokość 8,4 m. Najważniejszą zmianą w wyglądzie samolotu, w porównaniu z innymi Falconami, będzie zabudowanie usterzenia w układzie T i zastosowanie skrzydeł o całkowicie kompozytowej konstrukcji, a także całkowicie nowy kadłub z 38 bardzo dużymi oknami – prawie o 50% większymi niż w Falconie 8X.

Maksymalna masa do kołowania wynosić ma 52 345 kg, a maksymalna masa startowa – 52 163 kg. Obliczeniowa masa samolotu pustego to 27 805 kg, a maksymalna masa paliwa – 23 451 kg. Długość startu, przy masie maksymalnej, w warunkach ISA, wynosić ma poniżej 1829 m, a długość lądowania – poniżej 762 m.

W kabinie pasażerskiej, długości 16,4 m, wysokości 2,03 m i szerokości 2,77 m, można będzie wydzielić cztery strefy dla podróżnych, skonfigurowane jako jadalnia / sala konferencyjna, strefa rozrywki z dużym monitorem, prywatna kabinę z łóżkiem o szerokości 1,52 m lub powiększony apartament z prysznicem.

Zespół napędowy stanowić mają dwa silniki Rolls Royce Pearl 10X, rozwijające ciąg ponad 80 kN każdy. Dzięki niemu Falcon 10X ma rozwijać prędkość maksymalną Ma0,925. Zasięg maksymalny, przy prędkości Ma0,825, z 8 pasażerami, 4 członkami załogi, w warunkach ISA,z rezerwą paliwa NBAA IFR, wynosić ma 13 900 km. Obliczeniowa maksymalna wysokość lotu to 15 545 m. podczas lotu na wysokości 12 497 m wysokość kabinowa wynosić ma 914 m. System filtracji nowej generacji zapewni w 100% czyste powietrze w kabinie.

Falcon 10X ma być zdolny do wykonywania lotów bez międzylądowania z Nowego Jorku do Szanghaju, Los Angeles do Sydney, Hongkongu do Nowego Jorku lub Paryża do Santiago. Producent zapowiada, że Falcon 10X wejdzie do służby pod koniec 2025.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.