Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pół wieku Mardera

Wojska lądowe, 10 maja 2021

7 maja minęła 50. rocznica dostawy pierwszych bwp Marder do Bundeswehry. Pojazdy były produkowane seryjnie od 1971 przez Thyssen-Henschel i Krupp MaK, które później weszły w skład koncernu Rheinmetall.

Docelowo bwp Marder mają zostać zastąpione przez SpZ Puma. W użyciu pozostaje jednak jeszcze ponad 300 pojazdów tego typu / Zdjęcie: Bundeswehra

Marder był jednym z pierwszych bwp na świecie. Od czasów zimnej wojny stanowi on podstawowe uzbrojenie piechoty zmechanizowanej Bundeswehry. Był dostarczany do Bundeswehry w tym samym czasie co czołgi Leopard 1, wozy rozpoznawcze Luchs, samoloty F-104 Starfighter, czy też śmigłowce Bo 105 i UH-1D. W czasie 50-letniej służby Mardery zostały użyte w ramach kontyngentów wojskowych w Kosowie i Afganistanie. W walce brały udział podczas potyczek pod Kunduz i Mazar-e Sharif.

Po zakończeniu zimnej wojny pojazdy wycofane z redukowanej Bundeswehry trafiły do kilku odbiorców zagranicznych. Wśród nich znalazły się siły zbrojne Chile, Indonezji i Jordanii. Na podwoziu Mardera zbudowano kilka rodzajów pojazdów, w tym pojazdy przeciwlotnicze FlakRakPz Roland i argentyńskie czołgi średnie TAM. Prezentowane były także liczne egzemplarze prototypowe, w tym samobieżny moździerz, artyleryjski system przeciwlotniczy, czy stanowiący dalekie rozwinięcie tego pojazdu bwp Marder 2. W 2013 zaprezentowano również Mardera wyposażonego w wieżę polskiego moździerza Rak.

W czasie eksploatacji Mardery były kilkukrotnie modernizowane. Do głównego uzbrojenia w postaci wieży z 20-mm armatą automatyczną Rh 202 dołączono ppk Milan, zaś obecnie są one zastępowane przez nowoczesne ppk MELLS (lokalne oznaczenie ppk Spike LR2, Czwarte zamówienie ppk MELLS, 2021-03-29). W ramach modernizacji wzmacniano opancerzenie i ochronę przeciwminową. Modernizacji podlegały również systemy obserwacyjno-celownicze. Początkowo stosowane urządzenia noktowizyjne zastąpiły kamery termowizyjne, które obecnie są wymieniane na kamery jeszcze nowszej generacji. W pojazdach modernizowano również sprzęt łączności. Liczne modernizacje Mardera stoją w opozycji do eksploatacji w SZ RP BWP-1 będących równolatkami niemieckiego bwp. Polskich bwp w trakcie ponad 40 lat służby nie zmodernizowano ani razu.

Pomimo dostarczenia 350 SpZ Puma Bundeswehra wciąż używa licznych bwp Marder. Ich eksploatacja zostanie przedłużona z powodów pewnych problemów z wprowadzaniem bwp nowej generacji. Marder jest również rozważany do włączenia w skład sił bardzo wysokiej gotowości NATO VJTF (Optoelektronika dla kierowców Marderów, 2020-10-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.