Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatni lot OC-135B nr 61-2672

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 16 maja 2021

Jeden z dwóch samolotów wykorzystywanych przez USA do wykonywania lotów w ramach porozumienia Open Skies, OC-135B nr 61-2672, wykonał ostatni lot. 12 maja 2021 z Nebraski, gdzie operował w ramach 45th Reconnaissance Squadron, poleciał (jako COBRA72) do 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group w Davis-Monthan AFB w pobliżu Tucson w Arizonie. Tam ma zostać zakonserwowany, a ostatecznie zezłomowany.

Samolot rozpoznawczy Boeing OC-135B startuje z bazy Offutt w Nebrasce / Zdjęcie: Josh Plueger

Wcześniej odzyskane zostanie zapewne wyposażenie rozpoznawcze samolotu. US Air Force wydały na nie w 2020 ponad 41,5 mln USD. Wymieniono wówczas kamery rejestrujące obraz na taśmach na w pełni cyfrowe.

Wycofany właśnie OC-135B powstał ze starego samolotu cargo C-135B Stratolifter. Wylatał 36 064 godzin, wykonując 6135 startów i lądowań. Przez wojsko był eksploatowany prawie 60 lat.

Dwa OC-135B były wykorzystywane do lotów rozpoznawczych, głównie nad Rosją. Przestały być potrzebne, gdy USA, w listopadzie 2020, wycofały się z porozumienia Open Skies (USA wychodzą z Open Skies, 2020-05-21). W ostatnich latach przysparzały wielu problemów obsługowych – brakowało do nich części i przeszkolonego personelu. Zdarzały im się awarie nawet w czasie lotów rozpoznawczych nad Rosją (Awaria amerykańskiego OC-135 w Rosji, 2016-07-30), co było co najmniej kłopotliwe.

Drugi z OC-135B, nr 61-2670, ma zostać wycofany z eksploatacji 4 czerwca 2021.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.