Na wirtualnej konferencji SOFIC-2021 (Special Operations Forces Industry Conference) dowództwo operacji specjalnych (USSOCOM) ujawniło zainteresowanie zamówieniem samolotu specjalnego przeznaczenia MC-130J Commando II w wersji na pływakach. Samolot (MC-130 Amphibious Capability – MAC) miałby startować i lądować na wodzie. Z ujawnionej grafiki wynika, że prace nad MAC miałby prowadzone w latach 2022-2025.
MC-130J powstał na bazie samolotu transportowego Lockheed Martin C-130J Super Hercules. Przeznaczony jest głównie do przewozu żołnierzy jednostek specjalnych na miejsce akcji i ich późniejszej ewakuacji. Budowa wersji pływakowej samolotu jest związana z rywalizacją USA z państwami, które chcą zostać mocarstwami globalnymi, w tym ChRL. Możliwość startu i lądowania na wodzie mogłaby ułatwić prowadzenie operacji specjalnych na ich terytorium lub u ich wybrzeży.
Propozycja zamontowania pływaków do samolotu C-130 nie jest nowa. Pod koniec lat 1990. Lockheed Martin przedstawił taki projekt z myślą o US Navy. Z C-130J na pływakach mieliby korzystać komandosi z SEAL w działaniach przybrzeżnych.