Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

1250 samolotów rocznie

Lotnictwo cywilne, 21 września 2009

Tyle, według specjalistów Airbusa, będzie wynosiła średnioroczna produkcja samolotów pasażerskich i cargo, aż do 2028. Pomijając okresowe kryzysy branży, producentów czeka zasobna przyszłość.

Dwa A380 Emirates Airline, przed pierwszym, podwójnym odlotem, 1 czerwca bieżącego roku z lotniska w Abu Dhabi. Jeden z samolotów kierował się ku Toronto, drugi ku Bangkokowi. Niemal jednoczesne ulokowanie na pokładach ok. tysiąca osób stanowi ogromne wyzwanie dla obsługi lotniska. Jednak właśnie tak widzą przyszłość największych portów lotniczych świata specjaliści Airbusa, szacując, że ich gigantyczne liniowce będą cieszyły się wzrastającą popularnością / Zdjęcie: Emirates Airline

Najwięksi konkurenci - Boeing i Airbus - co roku przedstawiają szacunki, dotyczące długookresowego rozwoju branży samolotów pasażerskich i cargo (bez maszyn regionalnych, o liczbie miejsc poniżej 100).

Mimo obecnego kryzysu, specjaliści obu koncernów są zgodni: lotnictwo pasażerskie będzie się rozwijać w szybkim tempie. Różnią się jedynie w szczegółach, przewidując większy zbyt dla swoich sztandarowych produktów. W przypadku Airbusa kładziony jest nacisk na największe liniowce, rodzaju A380; analitycy Boeinga przewidują, że odbiorcy będą chętniej sięgali po nieco mniejsze maszyny, a szczególnie B787. Dlatego, choć prognozują obroty branży pasażerskiej w ciągu najbliższych 20 lat na podobnym poziomie 3,1-3,2 bln USD, zakładają nieco inne liczby wyprodukowanych samolotów. W ostatnim dokumencie Boeinga jest to 29 tys. samolotów (zobacz: Boeing - optymistyczne prognozy); w zestawieniu Airbusa podano natomiast liczbę 25 tys. maszyn.

Europejscy analitycy uważają, że choć w bieżącym roku wskaźnik liczby przewiezionych pasażerów, pomnożony przez pokonaną odległość (Revenue Passenger Kilometres - RPK), a więc najlepiej oddający realna wielkość ruchu lotniczego, zmaleje o 2%, w 2010 zwiększy się o 4,6%. Osiągnie w ten sposób przewidywaną średnią roczną dla lat 2009-2028 (4,7% rocznie, dla ruchu cargo trochę ponad 5%).

Oznacza to podwojenie ruchu lotniczego w ciągu 15 lat i jest doskonałym prognostykiem dla producentów. Dodatkowym czynnikiem zwiększającym zapotrzebowanie na nowe samoloty jest jednocześnie szybsze tempo wycofywania starszych maszyn: mniejszych niż produkowane obecnie i bardziej paliwożernych.

Analitycy Airbusa przewidują przy tym największy wzrost ruchu lotniczego na najbardziej zatłoczonych trasach; pomiędzy dużymi aglomeracjami, które przyjmują dziennie ponad 10 tys. pasażerów lotniczych. Obecnie takich miast na całym świecie jest 37. Za lat 20 powinno już ich być ponad 80. To z kolei zwiększy zapotrzebowania na samoloty, mogące zabrać na pokład ponad 400 pasażerów, a więc na A380 i B747. Europejski koncern liczy, że doprowadzi to do zakupu 1700 takich samolotów, oczywiście z przewagą A380.

Inne duże samoloty, tradycyjnie określane jako maszyny z dwoma przejściami dla pasażerów, także będą cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem klientów. Będą one mogły zastępować starsze i mniejsze liniowce, co pozwoli na większe zyski, a także na zmniejszenie tłoku w okolicach największych portów lotniczych. Do 2028 ma ich powstać 6250 egz. Airbus liczy, że większość z nich będą stanowiły maszyny rodziny A330/340 oraz planowane do wprowadzenia po 2013 A350 XWB. Faktem jest jednak, że szczególnie w tym segmencie trzeba będzie się liczyć ze szczególnie mocną konkurencją Dreamlinerów…

W odróżnieniu od ubiegłorocznej prognozy, obecna zakłada nieznaczne zwiększenie produkcji najmniejszych samolotów. Ma ich powstać prawie 17 tys., głównie dzięki rozwojowi tanich linii lotniczych.

W ujęciu geograficznym nadal zakłada się, że największe zapotrzebowanie na nowe samoloty będzie generował region Azji i Pacyfiku (31%), wyprzedzając Europę i Amerykę Północną.

Największy wzrost ruchu lotniczego - w odniesieniu do poszczególnych państw - będzie dotyczył Indii i Chin. W tym pierwszym kraju nawet o 10% rocznie, w drugim - o 7,9%.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.