Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Archer Aviation ujawnił Maker eVTOL

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 11 czerwca 2021

Amerykański start-up z Palo Alto, Archer Aviation (Wisk Aero przeciw Archer Aviation, 2021-04-08) zaprezentował demonstrator technologii napędzanej elektrycznie taksówki powietrznej Maker eVTOL. Jego zasięg ma być zbliżony do 100 km, a prędkość przelotowa wynosić 240 km/h na wysokości 600 m. To pojazd autonomiczny, przewożący dwóch pasażerów. Ma 12 m rozpiętości, a jego masa maksymalna wynosi ok. tysiąc kg.

Napęd Makera stanowi 12 silników elektrycznych z wirnikami, z których połowa ma stale pionową oś obrotu, a pozostałe mogą się obracać, by wytwarzać ciąg poziomy. Zespoły napędowe są zasilane 6 niezależnymi akumulatorami o pojemności 75 kWh. Konstruktorzy pojazdu zapewniają, że jest on sto razy cichszy niż klasyczne śmigłowce. Generuje prawie niesłyszalny dźwięk o natężeniu zaledwie 45 dB.

Demonstrator technologii Archer Maker w czasie pierwszej publicznej prezentacji / Zdjęcie: Archer Aviation

Rozproszony elektryczny system napędowy zwiększa bezpieczeństwo eVTOL poprzez redundancję. Maker może doznać awarii jednego akumulatora lub dwóch wirników i nadal bezpiecznie wylądować. Według Archera, Maker ma zużywać około 30% pojemności baterii na jeden lot. Szybkie doładowanie między misjami ma trwać tylko 10 minut. Według szacunków, każdy Maker – w optymalnych warunkach – wykona do 40 lotów dziennie.

Na bazie doświadczeń z Makerem ma powstać projekt docelowego samolotu pionowego startu i lądowania przenoszącego pilota i 4 pasażerów. Budowa jego prototypu powinna rozpocząć się w 2022. Na 2024 planowane są pierwsze loty pasażerskie w Los Angeles i Miami. Cena przelotu pasażera ma mieścić się w zakresie 3-4 USD za milę (ok. 2-3 USD za km). Czyli 50 USD za 7-minutowy lot z Manhattanu na lotnisko JFK pod Nowym Jorkiem.

Do optymalizacji rozmieszczenia lądowisk zespół analityków przedsiębiorstwa używa programu Prime Radiant. Prowadzone są też rozmowy z korporacjami taksówkarskimi na temat przewozów ostatnich odcinków tras transportem naziemnym. Właściciele Archer Aviation przewidują, że każdy samolot wygeneruje ponad 2 mln USD przychodów rocznie i ponad milion zysku operacyjnego. I to po uwzględnieniu wszystkie kosztów, w tym pilotów, obsług, ładowania i wymiany akumulatorów, opłat za starty i lądowanie oraz amortyzacji.

Współpracę z Archer Aviation w zakresie miejskiej mobilności lotniczej (UAM) ogłosiły United Airlines. Linie zamierzają kupić 200 Archer eVTOL za około miliard dolarów. Samolot musi jednak spełniać wymagania operacyjne i biznesowe.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.