Izrael prowadzi na wodzach oblewających port w Hajfie próby taktyczne dużego, bojowego autonomicznego bezzałogowca głębinowego Caesaron (mały Cezar) – przeznaczonego do misji rozpoznawczych i ataków na statki i okręty oraz obiekty infrastruktury brzegowej. Niedawno w Internecie pojawiło się zdjęcie tego pojazdu na drogowej platformie transportowej przed spuszczeniem na wody Morza Śródziemnego. Jest to o tyle ciekawe, że Izraelczycy do tej pory unikali przypadkowego ujawniania podobnych obiektów. Tym razem pojawił się także film promocyjny.
Do niedawna o kształcie i koncepcji dużego izraelskiego pojazdu podwodnego można było jedynie snuć przypuszczenia na podstawie wizualizacji opublikowanej przez MAFAT – departament ministerstwa obrony Izraela, zajmujący się rozwojem nowych perspektywicznych rodzajów uzbrojenia (według Times of Israel, zatrudnia on setki konstruktorów i urzędników prowadzących jednocześnie około 1500 projektów).
W 2017 MAFAT ujawnił, że rozwijane są dwa typu autonomicznych bezzałogowców głębinowych – Caesaron i pojazd mniejszy od niego. Oba budowane z pomocą naukowców uniwersytetów Bar Ilan (w Ramat Gan pod Tel Awiwem) i Ben Guriona (w Beer Szewie – znany jako światowe centrum teorii walki w cyberprzestrzeni). Z zamieszczonego wówczas bardzo zwięzłego filmu można się było dowiedzieć, że Caesarony mogą zostać wykorzystane w operacji blokady nieprzyjacielskiego portu za pomocą stawianych przez nie skrycie min dennych. A także do ataków małymi samonaprowadzającymi torpedami (co najmniej dwie są przenoszone pod kadłubem). Wyobrażano sobie wtedy układ kierowania i przekazywania informacji przez pojazd kanałami satelitarnymi za pomocą wysuwanej ponad powierzchnię ruchomej głowicy.
Caesaron napędzany jest za pomocą dwupiórowej śruby połączonej z wałem napędowym silnika elektrycznego. Ładowanie akumulatorów odbywa się najprawdopodobniej poprzez silnik spalinowy pobierający powietrze poprzez tzw. chrapy w czymś w rodzaju małego kiosku w części rufowej, który służy także do mocowania kilku anten.
Analitycy morscy zwracają uwagę na to, iż Caesaron o rurowym kadłubie i dwóch kioskach (dziobowy – to ruchomy maszt wysuwanej anteny satelitarnej) swoim układem nawiązuje do konstrukcji kanadyjskiego bezzałogowego pojazdu podwodnego – Explorer spółki International Submarine Ingineering Canada. Był on najprawdopodobniej budowany już od 2014. W 2017 ujawniono na filmie testy pierwszego prototypu – podając jednocześnie, że rozwiązanie będzie tańsze od układów konkurencyjnych.