Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Izraelski bojowy bezzałogowiec głębinowy

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 26 czerwca 2021

Izrael prowadzi na wodzach oblewających port w Hajfie próby taktyczne dużego, bojowego autonomicznego bezzałogowca głębinowego Caesaron (mały Cezar) – przeznaczonego do misji rozpoznawczych i ataków na statki i okręty oraz obiekty infrastruktury brzegowej. Niedawno w Internecie pojawiło się zdjęcie tego pojazdu na drogowej platformie transportowej przed spuszczeniem na wody Morza Śródziemnego. Jest to o tyle ciekawe, że Izraelczycy do tej pory unikali przypadkowego ujawniania podobnych obiektów. Tym razem pojawił się także film promocyjny.

Sensacyjne zdjęcie Caesarona okrytego ochronną plandeką pozwala na wstępną analizę jego architektury. Z rurowego kadłuba wyłaniają się płaty sterujące umieszczone w części dziobowej, i motylkowe, ustateczniające w rufowej, dwa kioski i dwupiórowa śruba napędowa / Zdjęcie via Twitter

Do niedawna o kształcie i koncepcji dużego izraelskiego pojazdu podwodnego można było jedynie snuć przypuszczenia na podstawie wizualizacji opublikowanej przez MAFAT – departament ministerstwa obrony Izraela, zajmujący się rozwojem nowych perspektywicznych rodzajów uzbrojenia (według Times of Israel, zatrudnia on setki konstruktorów i urzędników prowadzących jednocześnie około 1500 projektów).

Wizja izraelskiego bojowego autonomicznego bezzałogowca głębinowego Caesaron / Ilustracja: MO Izraela

W 2017 MAFAT ujawnił, że rozwijane są dwa typu autonomicznych bezzałogowców głębinowych – Caesaron i pojazd mniejszy od niego. Oba budowane z pomocą naukowców uniwersytetów  Bar Ilan (w Ramat Gan pod Tel Awiwem) i Ben Guriona (w Beer Szewie – znany jako światowe centrum teorii walki w cyberprzestrzeni). Z zamieszczonego wówczas bardzo zwięzłego filmu można się było dowiedzieć, że Caesarony mogą zostać wykorzystane w operacji blokady nieprzyjacielskiego portu za pomocą stawianych przez nie skrycie min dennych. A także do ataków małymi samonaprowadzającymi torpedami (co najmniej dwie są przenoszone pod kadłubem). Wyobrażano sobie wtedy układ kierowania i przekazywania informacji przez pojazd kanałami satelitarnymi za pomocą wysuwanej ponad powierzchnię ruchomej głowicy.

Izraelski bojowy autonomiczny bezzałogowiec głębinowy Caesaron w przekroju. Widoczne wszystkie kluczowe komponenty / Ilustracja: MO Izraela

Caesaron napędzany jest za pomocą dwupiórowej śruby połączonej z wałem napędowym silnika elektrycznego. Ładowanie akumulatorów odbywa się najprawdopodobniej poprzez silnik spalinowy pobierający powietrze poprzez tzw. chrapy w czymś w rodzaju małego kiosku w części rufowej, który służy także do mocowania kilku anten.

Izraelski Caesaron przypomina układem konstrukcyjnym kanadyjski autonomiczny pojazd głębinowy – Explorer – dzieło International Submarine Engineering Canada. Explorer jest modułowym szybko adaptowalnym do różnych zadań wehikułem z rurowym kadłubem ciśnienioodpornym umożliwiającym działania na głębokości od 300 do 6000 m. Zdał z powodzeniem egzamin podczas operacji w arktycznych wodach Kanady przy poszukiwaniu złóż ropy i gazu / Rysunek ISE

Analitycy morscy zwracają uwagę na to, iż Caesaron o rurowym kadłubie i dwóch kioskach (dziobowy – to ruchomy maszt wysuwanej anteny satelitarnej) swoim układem nawiązuje do konstrukcji kanadyjskiego bezzałogowego pojazdu podwodnego – Explorer spółki International Submarine Ingineering Canada. Był on najprawdopodobniej budowany już od 2014. W 2017 ujawniono na filmie testy pierwszego prototypu – podając jednocześnie, że rozwiązanie będzie tańsze od układów konkurencyjnych.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.