Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

213 samolotów i śmigłowców USAF na złom

Lotnictwo wojskowe, Pożegnania, 06 lipca 2021

W zbliżającym się roku finansowym FY 2022 (rozpoczyna się 1 października 2021) US Air Force zamierzają ze swojej szybko starzejącej się floty samolotów i śmigłowców wysłać na emeryturę aż 213. Na utrzymanie starzejącego się parku lotniczego potrzeba sporych kwot, a tymczasem nowe programy i nowe konstrukcje wymają znacznych inwestycji. By temu zaradzić, amerykańskie lotnictwo wojskowe zdecydowało się opublikować listę spodziewanych już jesienią tego roku cięć sprzętowych.

Można powiedzieć, że jest to ujęcie przedemerytalne. Wszystkie typy uchwyconych na nim statków powietrznych: F-15, F-16 i tankujący je KC-10 Extender znajdują się na liście cięć najstarszych samolotów US Air Force w okresie 2021/2022 / Zdjęcie: US Air Force

Jest to bardzo trudny i niepopularny zabieg, związany na przykład z uśpieniem aktywności części lotnisk i garnizonów na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki, co jest równoznaczne z redukcją zatrudnienia, przeciwko czemu protestują kongresmeni i senatorowie stanów dotkniętych cięciami. Tak czy inaczej w nowym preliminarzu budżetowym FY 2022 przewidziano 212 mld USD na wojska lotnicze i kosmiczne (211 mld USD na US Navy i Marine Corps, w tym ich statki powietrzne, 172 mld USD na US Army i 117 mld na inne wydatki związane z obronnością). I ta kwota musi na wszystko wystarczyć.

Wszystko wskazuje na to, że po raz pierwszy na emeryturę powędruje spora część leciwych latających tankowców KC-135 – aż 17 z ogromnej floty 383 samolotów! Do niedawna Kongres USA sprzeciwiał się wysłaniu na emeryturę KC-10 i KC-135, upierając się, że nowe samoloty tankujące – KC-46A są po prostu... zawodne. W 2021 i 2022 US Transportation Command, któremu podlegają tankowce, nalega jednak na takie ruchy, z uwagi na rosnące lawinowo koszty utrzymania starych samolotów. Dowódca formacji, gen. Stephen Lyons podał kongresmanom, że uczyniono istotne postępy we wprowadzaniu KC-46A do służby, aczkolwiek nie nadają się one do wszystkich zadań wypełnianych obecnie przez archaiczne KC-135! Tak więc z parku 54 utrzymywanych KC-10 do składnic sprzętu trafić ma 14.

Z floty myśliwców F-15 C/D US Air Force, liczącej obecnie 234 samoloty, na emeryturę trafić ma 48 najstarszych, spośród 281 szturmowych A-10 odejść mają 42, z imponującego zbioru 931 F-16C/D wycofane mają zostać 23. Z 189 Herculesów C-130M/MC-130H żywot zakończyć ma 18, a z 7 EC-130 H odejść powinny – 2. Skreślone zostaną wszystkie dwie maszyny OC-135, wykorzystywane do misji obserwacyjnych traktatu o otwartym niebie.

Prawdziwy pogrom nastąpi wśród coraz bardziej przestarzałych bezzałogowców Global Hawk. Z 30 znajdujących się w służbie złomowanych ma zostać aż 20. Emerytura czeka także najstarsze z Black Hawków. Ze 112 znajdujących się w linii HH-60G odesłane na nią zostać mają 3 śmigłowce.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.