W zbliżającym się roku finansowym FY 2022 (rozpoczyna się 1 października 2021) US Air Force zamierzają ze swojej szybko starzejącej się floty samolotów i śmigłowców wysłać na emeryturę aż 213. Na utrzymanie starzejącego się parku lotniczego potrzeba sporych kwot, a tymczasem nowe programy i nowe konstrukcje wymają znacznych inwestycji. By temu zaradzić, amerykańskie lotnictwo wojskowe zdecydowało się opublikować listę spodziewanych już jesienią tego roku cięć sprzętowych.
Jest to bardzo trudny i niepopularny zabieg, związany na przykład z uśpieniem aktywności części lotnisk i garnizonów na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki, co jest równoznaczne z redukcją zatrudnienia, przeciwko czemu protestują kongresmeni i senatorowie stanów dotkniętych cięciami. Tak czy inaczej w nowym preliminarzu budżetowym FY 2022 przewidziano 212 mld USD na wojska lotnicze i kosmiczne (211 mld USD na US Navy i Marine Corps, w tym ich statki powietrzne, 172 mld USD na US Army i 117 mld na inne wydatki związane z obronnością). I ta kwota musi na wszystko wystarczyć.
Wszystko wskazuje na to, że po raz pierwszy na emeryturę powędruje spora część leciwych latających tankowców KC-135 – aż 17 z ogromnej floty 383 samolotów! Do niedawna Kongres USA sprzeciwiał się wysłaniu na emeryturę KC-10 i KC-135, upierając się, że nowe samoloty tankujące – KC-46A są po prostu... zawodne. W 2021 i 2022 US Transportation Command, któremu podlegają tankowce, nalega jednak na takie ruchy, z uwagi na rosnące lawinowo koszty utrzymania starych samolotów. Dowódca formacji, gen. Stephen Lyons podał kongresmanom, że uczyniono istotne postępy we wprowadzaniu KC-46A do służby, aczkolwiek nie nadają się one do wszystkich zadań wypełnianych obecnie przez archaiczne KC-135! Tak więc z parku 54 utrzymywanych KC-10 do składnic sprzętu trafić ma 14.
Z floty myśliwców F-15 C/D US Air Force, liczącej obecnie 234 samoloty, na emeryturę trafić ma 48 najstarszych, spośród 281 szturmowych A-10 odejść mają 42, z imponującego zbioru 931 F-16C/D wycofane mają zostać 23. Z 189 Herculesów C-130M/MC-130H żywot zakończyć ma 18, a z 7 EC-130 H odejść powinny – 2. Skreślone zostaną wszystkie dwie maszyny OC-135, wykorzystywane do misji obserwacyjnych traktatu o otwartym niebie.
Prawdziwy pogrom nastąpi wśród coraz bardziej przestarzałych bezzałogowców Global Hawk. Z 30 znajdujących się w służbie złomowanych ma zostać aż 20. Emerytura czeka także najstarsze z Black Hawków. Ze 112 znajdujących się w linii HH-60G odesłane na nią zostać mają 3 śmigłowce.