Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sąd odrzucił wniosek Wisk przeciw Archer

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 24 lipca 2021

Sędzia federalny w San Francisco odrzucił wniosek Wisk Aero o wstępny nakaz sądowy przeciwko Archer Aviation (Wisk Aero przeciw Archer Aviation, 2021-04-08), by uniemożliwić mu korzystanie z 52 rzekomo skradzionych tajemnic handlowych. W pozwie złożonym 6 kwietnia 2021 Wisk domaga się również niesprecyzowanego odszkodowania. Sprawę badają także śledczy federalni.

Współzałożyciele Archera, Brett Adcock i Adam Goldstein, przed 2-miejscowym Makerem podczas jego prezentacji w Los Angeles / Zdjęcie: Archer

W orzeczeniu sędzia Sądu Okręgowego USA William Orrick uznał, że pozew Wiska jest zbyt niejednoznaczny, chociaż przyznał, że istnieją pewne dyskusyjne oznaki sprzeniewierzenia. Na podstawie orzeczenia Archer uznał pozew Wiska za bezpodstawny, całkowicie oparty na teoriach spiskowych i jawnych błędnych interpretacjach rzeczywistych danych. Zdaniem Archera, z dokumentów jasno wynika, że Wisk nie dostarczył żadnego dowodu – ani jednego dokumentu, ani jednego świadka, że Archer kiedykolwiek otrzymał lub wykorzystał jakąkolwiek tajemnicę handlową Wisk.

W pozwie Wisk twierdzi, że jego były pracownik Jing Xue pobrał prawie 5000 plików danych, które następnie przekazał Archerowi po zatrudnieniu w nim w styczniu 2020. Archer uważa zaś, że Wisk próbuje zniesławić Xue. Jednak zapytany w sądzie o dane, Xue opowiedział się za piątą poprawką przeciwko samooskarżeniu, powołując się na federalne śledztwo w tej sprawie. W tej sytuacji Archer wysłał Xue na urlop.

Archer twierdzi, że 12-wirnikowy, zasilany z akumulatorów samolot Maker (Archer Aviation ujawnił Maker eVTOL, 2021-06-11) został zaprojektowany niezależnie i na długo przed wszelkimi wysiłkami Wisk w celu opracowania podobnego samolotu eVTOL (elektrycznego pionowego startu i lądowania). Archer oficjalnie zaprezentował demonstrator technologii swego samolotu w Los Angeles w ubiegłym miesiącu.

Archer został założony przez Adama Goldsteina i Bretta Adcocka, współzałożycieli Vettery, przedsiębiorstwa zajmującego się oprogramowaniem marketingowym, które obaj sprzedali szwajcarskiej spółce rekrutacyjnej Adecco Group w 2018 za 100 mln USD. Przedsiębiorstwo ujawniło swą działalność wiosną 2020. Wisk jest współwłasnością Boeinga i Kitty Hawk, finansowanego przez współzałożyciela Google, Larry'ego Page'a. Oba przedsiębiorstwa projektują taksówki powietrzne napędzane silnikami zasilanymi energią elektryczną, startujące i lądujące pionowo.

W ostatnich latach powstało wiele start-upów, które budują prototypy samolotów z napędem elektrycznym, zdolnych do przewożenia kilku pasażerów. Są one przeznaczone do krótkich lotów w obrębie miasta lub regionu. Analitycy przewidują, że do 2035 rynek latających taksówek może osiągnąć wartość 150 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.