Embraer rozpoczął próby operowania samolotu transportowego KC-390 Millennium z krótkich nieutwardzonych pasów startowych. Brazylijski koncern zbudował pas tego rodzaju, długości 1800 m, nieopodal swoich zakładów w Gavião Peixoto, gdzie odbywa się produkcja KC-390.
Według danych Embraera maksymalny udźwig Millenium to 26 00 kg (w przypadku ładunku skupionego) lub 23 000 kg (w przypadku ładunku rozproszonego).
Długość startu KC-390 (na poziomie morza, w warunkach ISA, z paliwem umożliwiającym lot na dystans 926 km) z ładunkiem 23 000 kg to 1524 m. Zmniejszenie masy ładunku do 16 000 kg (przy w/w ograniczeniach) powoduje skrócenie w/w parametru do 1165 m.
Natomiast do lądowania KC-390 z ładunkiem o masie 26 000 kg (na poziomie morza, w warunkach ISA) potrzebny jest pas długości co najmniej 1000 m.
Wykazanie zdolności do operowania z krótkich nieutwardzonych pasów startowych jest podstawowym wymogiem dla każdego wojskowego samolotu transportowego. Podczas tego rodzaju prób sprawdza się także działanie jego silników w warunkach silnego zapylenia (250 mln h nalotu IAE V2500, 2021-07-13, Brazylia zmniejszy zamówienie na KC-390?, 2021-05-31).