Według raportu IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych) pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 spowodowała, że 2020 był najgorszym rokiem w historii linii lotniczych. W ub. r. przewiozły one zaledwie 1,8 mld pasażerów, co oznacza spadek o 60,2% w porównaniu z 2019, a wskaźnik RPK (liczba pasażerów pomnożona przez odległości przez nich przebyte) spadł o 69,5% w porównaniu z 2019.
W obliczu globalnych ograniczeń podróży, w ub. r. międzynarodowy wskaźnik RPK spadł o 75,6% względem 2019, ponieważ kraje zamknęły swoje granice, a krajowy wskaźnik RPK spadł o 48,8% w tym samym porównywalnym okresie. Przychody z przewozów pasażerskich spadły w ubiegłym roku o 69%, do 189 mld USD, a straty linii lotniczych netto wyniosły 126,4 mld USD.
Dostępne globalne oferowanie (liczone w pasażerokilometrach) zmniejszyło się o 56,7%, a na przewozach międzynarodowych – o 68,3%. Średni wskaźnik zapełnienia samolotów spadł w 2020 do 65,1%, w porównaniu z 82,5% w 2019.
Największą stratę rok do roku w liczbie przewożonych pasażerów ponieśli przewoźnicy z Bliskiego Wschodu – o 67,6%, czyli do 76,8 mln pasażerów. Wyniki pozostałych kontynentów są podobne. Linie z Europy przewiozły 389,9 mln pasażerów mnie (spadek o 67,4%), z Afryki – 34,3 mln pasażerów (spadek o 65,7%), Ameryki Północnej – 401,7 mln pasażerów (spadek o 60,8%), a Ameryki Łacińskiej – 123,6 mln pasażerów (spadek o 60,6%).
Dzięki temu po raz pierwszy w historii w ub. r. ChRL stały się największym rynkiem krajowym, który odnotował 780,7 mln pasażerów (spadek rok do roku o 53,4%), ze względu na wzrost ruchu po opanowaniu pierwszej fali pandemii SARS-CoV-2. Jednak niedawno władze w Pekinie nałożyły nowe ograniczenia podróży, w tym anulowanie wielu lotów, w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się najnowszego wariantu Delta z portów w Nankinie i Yangzhou.
Najwięcej przewozów w ubiegłym roku odnotowały American Airlines (124 mld pasażerokilometrów), China Southern Airlines (110,7 mld psk), Delta Air Lines (106,5 mld psk), United Airlines (100,2 mld psk) i China Eastern Airlines (88,7 mld psk).
Pandemia spowodowała niewielki spadek przewozów cargo ze względu na użycie samolotów do przewozu szczepionek, sprzętu ochrony osobistej i materiałów medycznych. Na początku 2020 oferowanie pojemności ładunkowej spadło o 21,4% w porównaniu z 2019 – do 53,8%, ale pod koniec ub. r. wróciło niemal do poziomu sprzed pandemii SARS-CoV-2.
2020 był rokiem, który chcielibyśmy zapomnieć. Ale analizując statystyki za ten rok widzimy niesamowitą historię wytrwałości linii lotniczych. Na początku kryzysu w kwietniu 2020 aż 66% światowej floty samolotów transportowych było uziemione po zamknięciu granic lub nałożeniu kwarantanny. Zniknęły miliony miejsc pracy, a straty branży za 2020 wyniosły 126 mld USD. Wiele rządów uznało krytyczny wkład lotnictwa i zapewniły mu pomoc finansową oraz inne formy wsparcia. Ale to szybkie działania linii lotniczych i zaangażowanie naszych ludzi pomogło przetrwać najtrudniejszy rok w swojej historii – skomentował dyrektor generalny IATA Willie Walsh.