Naszemu korespondentowi w Ameryce Łacińskiej – Santiago Rivasowi udało się wziąć udział w serii lotów próbnych dwóch nowych wariantów samolotów Fuerza Aerea Argentina (FAA, wojsk lotniczych Argentyny) prowadzonych przez Dyrekcję Generalną Badań i Rozwoju FAA – DGID.
W obiektywie naszego korespondenta znalazły się najnowsza odmiana dobrze znanego z wojny o Falklandy/Malwiny dwusilnikowego samolotu szturmowego – IA-58 Pucara Fenix (symbolicznie – jak ognisty ptak rodzący się z popiołów) oraz najnowsza wersja odrzutowca szkolno-treningowego IA-63 Pampa III Block II. Loty doświadczalne prowadzone są w Centrum Prób w Locie (CEV) w pobliżu miasta San Carlos de Bariloche.
Pucara Fenix to maszyna ze zmodernizowaną awioniką oraz, co najważniejsze, z nowymi turbośmigłowymi silnikami kanadyjskimi Pratt & Whitney PT-6A-62 z czterołopatowymi śmigłami (mają one być produkowane w Argentynie). Zastąpiły on pochodzące jeszcze z lat 1960. francuskie silniki Turbomeca Astazu (zoptymalizowane do napędu śmigłowców!) z trójłopatowymi śmigłami. Przebudowane, zmodernizowane Pucary mają służyć do 2045! Testowany jest także zintegrowany z samolotem nowy zasobnik rozpoznania i wskazywania celów z radarem konstrukcji argentyńskiej (Zasobnik rozpoznawczy dla Pucary, 2019-09-24).
Z kolei Pampa III Block II to samolot z wymienioną awionika – kompletną glass cockpit. W kabinach zainstalowano po 3 wielofunkcyjne wyświetlacze zintegrowane z nowym systemem nawigacji i kierowania uzbrojeniem.
25 czerwca 2021 w mieście Cordoba prezydent Argentyny Alberto Fernendez wziął udział w uroczystości przekazania Fuerza Aerea Argentina przez Fabrica Argentina de Aviones Brigadier San Martin (największa i najważniejsza wytwórnia kraju) pierwszego egzemplarza IA-63 Pampa III Block II. Ten sam samolot został uchwycony w powietrzu przez naszego korespondenta (6. Pampa III dla FAA, 2020-04-02).