Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Starliner Boeinga do naprawy

Astronautyka, 14 sierpnia 2021

Pod koniec ubiegłego miesiąca kapsuła załogowa Boeing Starliner miała polecieć (bez załogi) do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (MSK). Start jednak kilka razy przekładano. Na kilka godzin przed kolejnym terminem obsługa zauważyła jednak, grupa 13 zaworów paliwowych w sekcji napędowej pojazdu nie została ustawiona zgodnie z programem. Do tej pory nie udało się wyjaśnić dlaczego tak się stało (wstępnie uznaje się, że powierzchnie zaworów zardzewiały pod wpływem wilgoci z powietrza!), a inżynierom udało się odblokować tylko 9 z zaworów. Dlatego zdecydowano się odłączyć Starlinera od rakiety nośnej Atlas V i przewieźć do wytwórni dla dokonania dokładniejszych analiz i niezbędnych napraw.

Rakieta Atlas V United Launch Alliance (ULA) łączona w połowie lipca ze Starlinerem Boeinga w ośrodka integracji pionowej (Vertical Integration Facility, VIF) na wyrzutni w Space Launch Complex-41 w Cape Canaveral Space Force Station. Teraz kapsuła musiała zostać zdjęta z rakiety i przewieziona do naprawy w Boeing Commercial Crew and Cargo Processing Facility / Zdjęcie: ULA

W ten sposób Boeing zrezygnował z przydzielonego mu okna startowego, ustępując innym misjom. Nowa data startu Starlinera ma zostać ustalona wspólnie przez NASA, Boeinga i United Launch Alliance (producenta Atlasa V) po wyjaśnieniu i naprawieniu problemu z zaworami.

W ten sposób program budowy kapsuły Starliner uległ kolejnemu opóźnieniu. Dla Boeinga to następna prestiżowa porażka po licznych problemach z jakością jego samolotów komercyjnych i wojskowych (Problemy z certyfikacją Boeinga 777X, 2021-06-28, FAA nie ufa Boeingowi , 2019-11-29, Nieszczelny KC-46A, 2020-03-31).

Do pierwszej testowej misji (OFT) Starliner wystartował 20 grudnia 2019. Pojawiło się wówczas kilka problemów, które ostatecznie uniemożliwiły mu dotarcie do MSK. Po spędzeniu dwóch dni na orbicie pojazd wylądował na spadochronach na pustyni w Nowym Meksyku (Starliner wylądował po nieudanej misji, 2019-12-22). 

Boeing zapewniał ostatnio, że wszystkie błędy w konstrukcji kapsuły zostały usunięte. Tym samym może ona wystartować do misji OFT-2. Okazało się to jednak nieprawdą.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.