Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Śrubokręt w silniku

Wypadki, Lotnictwo cywilne, 16 sierpnia 2021

Rankiem 23 października 2020 w czasie startu samolotu A320-232, zn. rej. VH-VFF, linii Jetstar z Brisbane do Cairns w Queensland w Australii załoga poczuła wibracje prawego silnika. Stawały się one coraz głośniejsze, a z silnika zaczęły wydobywać się płomienie. Kapitan zdecydował wówczas o przerwaniu startu i włączeniu rewersu silników.

Teraz specjalny raport ATSB (Australian Transport Safety Bureau) ujawnił, że lot został przerwany z powodu uszkodzeń silnika (IAE V2527-A5) spowodowanych przez końcówkę śrubokręta. Została ona pozostawiona tam podczas prac serwisowych. Według ATSB, znajdowała się w silniku przez ponad... 100 lotów.

Uszkodzenia silnika samolotu A320-232 – łopatek 7. stopnia sprężarki wysokiego ciśnienia i stojana, ujawnione przez ATSB / Zdjęcie: ATSB

ATSB ustaliło, że narzędzie po uruchomieniu silnika wpadło do sprężarki wysokiego ciśnienia, pozostawiając wgniecenia i wyszczerbienia w licznych łopatkach wirnika i stojana. Co najmniej dwa z tych wgnieceń i wyszczerbień zapoczątkowały pęknięcia zmęczeniowe, które rozwinęły się podczas późniejszej eksploatacji i doprowadziły do uszkodzenia łopatki podczas rozbiegu w czasie startu z Brisbane. Oderwana łopatka spowodowała następnie większe uszkodzenia sprężarki wysokiego ciśnienia silnika. Efektem były rosnące drgania i utrata mocy.

Mike Chapman, szef bezpieczeństwa Jetstar Airways, nazwał incydent niezwykle rzadką sytuacją. Powiedział, że linie wydały aktualizację procedur bezpieczeństwa. Ich zespół inżynierski ma dodatkowo kontrolować oprzyrządowanie, aby upewnić się, że sytuacja z października 2020 się nie powtórzy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.