Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

RG31 bliżej Stalowej Woli

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 12 października 2009

12 października w Stalowej Woli, w obecności wiceministra gospodarki Dariusza Bogdana, który w Hucie Stalowa Wola rozmawiał o przyszłości procesu prywatyzacyjnego Holdingu - HSW i BAE SYSTEMS podpisały umowę w sprawie wspólnego oferowania i dostaw zabezpieczonych przed wybuchami min pojazdów RG31 Mk5.

Zaproszeni goście byli świadkami prób odbiorczych 5 wyrzutni WR-40 Langusta. Oficjalnie potwierdzono, iż CPW HSW - które pierwotnie miało w 2009 dostarczyć Wojskom Lądowym 12 WR-40 (w tym 6 warunkowo) - w ramach programu kryzysowego rządu RP dostarczy do połowy grudnia 24 Langusty

Porozumienie związane jest z planowanym zakupem dla Sił Zbrojnych RP w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dla Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie (PKW-A) 30-40 pojazdów określanych mianem Kołowych Pojazdów Opancerzonych. Porozumienie zapewnia Centrum Produkcji Wojskowej (CPW) HSW prawo do współpracy w obszarze RG31 w rejonie Europy Wschodniej (na wschód od Niemiec). Polski udział w produkcji RG31 ewentualnie zamawianych przez MON miałby wynosić ok. 30%. Oferta RG31 dla Polski składana miałaby być wspólnie przez CPW HSW i BAE SYSTEMS.

Wedle oświadczeń wygłoszonych podczas uroczystości w Stalowej Woli, CPW miałoby odpowiadać za instalowanie w dostarczanych z RPA prawie gotowych pojazdach (gotowych kadłubach z układem jezdnym i jednostką napędową) systemów łączności i dowodzenia zgodnych z polskimi wymaganiami oraz innych wskazanych przez użytkownika systemów, a także odpowiadać przed użytkownikiem za wsparcie eksploatacyjne.

6 WR-40 zostało już przekazanych użytkownikom, kolejnych 6 (w tym 4 widoczne na zdjęciu) przechodzi ostatnie próby przed przekazaniem do MON, a kolejne 3 są już w trakcie montażu

W przypadku uzyskania zamówień większych niż 30-40 sztuk możliwe byłoby uruchomienie produkcji kadłubów w Polsce, tym bardziej, iż kilka tygodni temu, podczas prezentacji RG31 Mk5E w WITPiS w Sulejówku David Burgess, szef BAE SYSTEMS w Polsce podkreślał, iż taka produkcja mogłaby istotnie wpłynąć na rachunek ekonomiczny przedsięwzięcia, choćby ze względu na skrócenie trasy wędrówki szwedzkich blach pancernych, obecnie dosyłanych do linii produkcyjnych RG31 w RPA. Ewentualna pierwsza partia 10 RG31 w polskiej konfiguracji mogłaby być przekazana użytkownikowi w ciągu ok. 4-6 miesięcy od zawarcia kontraktu.

W halach CPW HSW trwa produkcja kolejnych 6 155-mm haubic samobieżnych Krab. Na zdjęciach proces spawania wież

Przypomnieć trzeba, że współpraca HSW z BAE SYSTEMS trwa już ponad 10 lat, od zawarcia kontraktu na wykonanie polskich haubic samobieżnych w oparciu o brytyjski system wieżowy AS90/52 Braveheart. Obecnie wiadomo, że wobec zaprzestania przez BAE SYSTEMS prac nad AS90 polskie haubice będą znacznie bardziej stalowowolskie niż pierwotnie zakładano. Niedługo powinna zapaść decyzja w sprawie wyboru partnera odpowiedzialnego za produkcję luf dla Krabów (branych pod uwagę jest 4 dostawców). BAE SYSTEMS zamawia także w HSW elementy 105-mm Light Towed Gun, w tym podzespoły o wysokim stopniu zaawansowania technicznego. Dotychczas dostarczonych było kilkadziesiąt takich podzespołów i trwają rozmowy o kolejnej znacznie większej partii.

W sierpniu 2009 z remontu w OBRUM powrócił do CPW HSW pierwszy egzemplarz Kraba. Wyróżnia się m.in. zmienionymi fartuchami bocznymi podwozia (gumowymi w miejsce stalowych) oraz zainstalowanym nowym hamulcem wylotowym. W najbliższym czasie rozpoczęty ma być w obu dotychczas istniejących wieżach proces wymiany elektroniki na docelową

13 października podobną umowę o współpracy strategicznej - skupionej początkowo na pojazdach klasy MRAP MAXX Pro Dash - ma zawrzeć Grupa Bumar i amerykańska spółka motoryzacyjna Navistar (ostatnio zawarła umowę o wspólnym rozwoju nowych pojazdów z Tatrą).

Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.