Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lazanski z AU-220M

Imprezy branżowe, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 14 października 2021

Podczas odbywajacych się w Belgradzie Międzynarodowych Targów Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Partner 2021 pokazano najnowszy serbski kołowy transporter opancerzony Lazanski w układzie 8×8. Nazwa wozu jest uhonorowaniem serbskiego dyplomaty Miroslava Lazanskiego, dziennikarza, polityka i dyplomaty – ambasadora Serbii w Rosji. Zmarł on 3 sierpnia 2021. Wyrazem hołdu dla polityka jest jego podpis na tablicy umieszczonej na boku kadłuba.

Zaprezentowany w Belgradzie kołowy transporter opancerzony Lazanski 8×8, wyposażony w rosyjską wieżę AU-220M uzbrojoną w 57-mm armatę, określany jest jako bojowy wóz piechoty / Zdjęcie: MO Serbii

Określany jako budowany na bazie bryły nadwozia minoodpornego transportera Lazar-3, Lazanski jest zupełnie odmienną konstrukcją. Wykorzystuje podwozie serbskiej konstrukcji, ale składa się też z dużej liczby komponentów produkcji zagranicznej i nie ma zdolności amfibijnych (Lazar III dla Turkmenistanu , 2021-03-26).

Pojazd o dopuszczalnej masie własnej 36 t ma pomieścić 13 żołnierzy załogi i desantu. Wóz ma długość 8 m, szerokość 2,2 m i wysokość 2,6 m. Osłonność balistyczna kadłuba ma zapewnić ochronę równą poziomowi 5 wg STANAG 4569 z możliwym dopancerzeniem, które spowoduje wzrost do poziomu 6. Cały pojazd ma zapewnioną ochronę przed ostrzałem amunicją kal. 7,62 mm (poziom 3 wg STANAG 4569).

Zbudowana przez CNII Buriewiestnik zdalnie sterowana wieża AU-220M Bajkał ma 57-mm armatę 2A91 o szybkostrzelności 80 strz./min. i zapasem amunicji 80 nabojów 57×348 mm SR. Uzbrojeniem pomocniczym jest 7,62-mm km PKTM z zapasem 2000 nabojów. Opcjonalnym uzbrojeniem mogą być wyrzutnie ppk Ataka-T.

Wóz będzie produkowany przez serbską państwową spółkę zbrojeniową Jugoimport SDPR.Serbowie podkreślają, że Lazanski będzie miał konstrukcję modułową i może powstać cała rodzina pojazdów, które będą stanowić rozwinięcie wersji podstawowej. Już teraz planuje się, że zostaną opracowane wersje specjalistyczne, ale wymagać to będzie dodatkowego finansowania. Jak na razie nie wiadomo czy konstrukcja zdobędzie uznanie serbskich sił zbrojnych i będzie mogła liczyć na zamówienia krajowe. Być może zaistnieją szanse eksportowe, a pieniądze uzyskane z tego tytułu pozwolą na dalszy rozwój i modyfikacje pojazdu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.