Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

14 Rafale na części

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 22 października 2021

Z informacji francuskiej minister sił zbrojnych Florence Parley dla Zgromadzenia Narodowego wynika, że 1 lipca 2021 z 102 samolotów wielozadaniowych Rafale należących do Armée de l'air et de l'espace 14 było uziemionych. Wykorzystywano je jako rezerwuary części zamiennych. To efekt zbyt małych środków na eksploatację samolotów tego typu.

Samolot wielozadaniowy Rafale w czasie obsługi / Zdjęcie: Armée de l'air et de l'espace

Środki są zbyt małe, bo ich nie zaplanowano w ustawie o planowaniu obronnym (LPM). W latach 2009-2014 wojska lotnicze odkupiły samoloty Rafale, których Dassault Aviation nie udało się wyeksportować. Kupiono je jednak bez odpowiedniego pakietu logistycznego, w tym zapasu części zamiennych. Z czasem więc same samoloty stały się rezerwuarem takich części.

W LPM 2019-2025 zaplanowano, że w 2025 francuskie wojska lotnicze i kosmiczne będą dysponowały 129 samolotami Rafale. Wszystkie te maszyny mają być sprawne i zdolne do wykonywania zadań operacyjnych. Między innymi dzięki dofinansowaniu pochodzącemu ze sprzedaży używanych Rafale. Chodzi przede wszystkim o sprzedaż 12 samolotów tego typu Grecji (w wersji F3-O4T, Grecja odebrała pierwszego Rafale, 2021-07-21). Francja zyskała na tej transakcji 400 mln Euro (Grecja kupiła też 12 fabrycznie nowych Rafale F3R i F4, które ma odebrać do 2025, Grecja kupi dodatkowe Rafale, 2021-09-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.