Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wrak Boeinga 737 TransAir wydobyty

Wypadki, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 05 listopada 2021

Zespół specjalistów amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) i Eclipse Group wydobył z Oceanu Spokojnego niemal wszystkie główne zespoły należącego do TransAir samolotu towarowego Boeing 737-200, który zatonął 2 lipca 2021 w pobliżu Oahu na Hawajach, po awaryjnym wodowaniu w wyniku usterki zespołu napędowego. Udało się także znaleźć i wydobyć rejestratory parametrów lotu. Wrak spoczywał na głębokości od 107 do 137 m.

Wrak Boeinga 737-200 TransAir wydobyto w ciągu niespełna 2 tygodni / Zdjęcia: NTSB

Wydobycie rejestratorów i praktycznie całego samolotu stanowi poważny krok naprzód w dochodzeniu. Jesteśmy wdzięczni za współpracę agencjom federalnych i państwowym i podwykonawcom, którzy przyczynili się do tego – powiedziała przewodnicząca NTSB Jennifer L. Homendy.

Badanie miejsca zdarzenie przeprowadzone w lipcu br. ujawniło, że kadłub samolotu pękł na dwie części: tylną, ze skrzydłami i ogonem i przednią, obejmującą kabinę załogi. Obydwa silniki odpadły od skrzydeł w wyniku zderzenia z wodą, a zespół podwozia przedniego został oddzielony od kadłuba. W tylnej części samolotu nadal pozostały 4 kontenery ładunkowe. 2 kolejne wypadły z kadłuba, ale leżały w pobliżu. Podczas początkowych poszukiwań znaleziono też palety z ładunkiem.

Ubezpieczyciel TransAir wynajął kilka przedsiębiorstw, aby odzyskać wrak samolotu i ładunek. Była wśród nich Eclipse Group, posiadająca statek badawczy Bold Horizon wyposażony w zdalnie sterowany podwodny pojazd bezzałogowy i urządzenia do prac głębinowych. Do transportu wraku wynajęto barkę Salta Verde.

Rano 12 października br. Bold Horizon wyszedł z portu w Honolulu, kierując się na miejsce wypadku. Na jego pokładzie znajdowało się m.in. 2 śledczych NTSB i 2 inżynierów Boeinga. 17 października, po użyciu bezzałogwca do przywiązania lin do silników i podwozia przedniego, wszystkie trzy w/w zespoły zostały wydobyte z wody i przewiezione na brzeg.

18 października Bold Horizon ponownie wyszedł w morze, tym razem w celu wydobycia kadłuba samolotu. Przednia część, długości 11,3 m i ważąca ok. 7030 kg, została wydobyta 20 października i dostarczona do Barbers Point na Oahu 22 października.

Wydobycie części tylnej, mającej ok. 19,20 m długości i ważącej z ładunkiem ok. 27 442 kg (jej masa własna to ok. 22 000 kg) było znacznie trudniejsze, ponieważ nie można było dopuścić do odłamania się skrzydeł. Ostatecznie tylna część kadłuba z 4 kontenerami została wydobyta i umieszczona na pokładzie Salta Verde 30 października, a następnego dnia dostarczona do Barbers Point. Odzyskano również pozostały ładunek i niektóre mniejsze elementy samolotu.

Wszystkie prace wykonywano pod nadzorem przedstawiciela departamentu ochrony środowiska naturalnego, aby zapewnić, że zminimalizowano ich ewentualny szkodliwy wpływ na środowisko lub faunę morską, a zwłaszcza gatunki chronione i zagrożone wyginięciem.

Rejestrator parametrów lotu i rejestrator rozmów w kabinie załogi zostaną przetransportowane do laboratorium NTSB w Waszyngtonie, gdzie zostaną wyczyszczone i wysuszone, a pobrane z nich dane będą przeanalizowane. Także silniki zostaną przetransportowane do kontynentalnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, gdzie zostaną rozmontowane i zbadane pod nadzorem NTSB. Pozostałe zespoły samolotu pozostaną na Hawajach, a ich badaniem zajmie się personel NTSB.

Dochodzenie w sprawie wypadku, które ma zostać zakończone w ciągu 12-24 miesięcy, będzie obejmować kompleksowe badanie struktury samolotu, silników, instalacji płatowcowych, czynności obsługowych, osiągów, kontroli ruchu lotniczego i wpływu czynnika ludzkiego (FAA uziemiła Rhoades Aviation, 2021-07-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.