Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rozwój samolotu eVTOL Butterfly

Przemysł lotniczy, Nowe technologie, 06 listopada 2021

Kalifornijski Overair z Santa Ana poinformował, że rozpoczął inwestycje związane z przejściem z fazy projektowania do certyfikacji i produkcji samolotu eVTOL Butterfly. W siedzibie przedsiębiorstwa w pobliżu lotniska John Wayne/Orange County powstały dwa budynki o powierzchni po ok. 10 tys. m2 z przeznaczeniem na biura, testowanie i produkcję samolotów. 4 listopada ogłoszono, że Overair zamierza w ciągu najbliższych 3-5 lat zatrudnić około tysiąc pracowników, w tym inżynierów ds. konstrukcji lotniczych i systemów napędowych.

Wizja samolotu eVTOL Butterfly projektowanego przez startup Overair z Santa Ana w Kalifornii / Ilustracja: Overair

Harmonogram programu Butterfly przewiduje, że pełnowymiarowy prototyp samolotu powstanie w 2022. Jego testy w locie mają rozpocząć się w 2023. Certyfikacja typu według przepisów FAA Part 23 ma zakończyć się w 2025. W kolejnym roku powinny rozpocząć się dostawy seryjnych samolotów.

Według Overair, Butterfly ma przewozić 5 pasażerów oraz nieokreśloną ilość ładunku podczas lotów na odległość ponad 160 km. Samolot ma osiągać prędkość maksymalną 320 km/h. Jego dobre osiągi mają wynikać z zastosowania opatentowanego systemu napędu Optimum Speed Propulsion,

W tym systemie cztery duże, przechylane śmigła obracają się powoli w zawisie, a jeszcze wolniej w czasie lotu poziomego, co powoduje zmniejszenie zużycia energii, a także zwiększa margines bezpieczeństwa w trudnych warunkach lotu. Skrzydła o znacznym wydłużeniu są wyposażone w klapy na całej rozpiętości, co dodatkowo obniża prędkość przeciągnięcia. Duża powierzchnia łopat śmigieł, w połączeniu z ich małą prędkością obrotową, ma zapewniać niski poziom hałasu w porównaniu zarówno ze śmigłowcami, jak i innymi konstrukcjami eVTOL. Według Overair, poziom hałasu Butterfly w zawisie (mierzony w odległości 100 m) ma wynosić 55 dBA, podczas gdy w locie poziomym (mierzony z odległości 500 m) nie powinien przekraczać 30 dBA

Overair to startup eVTOL wydzielony z Karem Aircraft (Motyl Karema, 2018-05-10). Karem Aircraft powstała w 2004. Jej założycielem był Abraham Karem, który pierwszy bsl zbudował w latach 1970. (na jego koncepcji był wzorowany późniejszy Predator). Karem Aircraft była zaangażowana w kilka programów wojskowych, w tym Joint Heavy Lift, Joint Future Theatre Lift, Joint Multi-Role i Future Attack Reconnaissance Aircraft.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.