Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

USN i USMC testują transportowe bsl

Marynarka wojenna, Nowe technologie, Lotnictwo wojskowe, 15 listopada 2021

Departament Obrony USA bada możliwość zastosowania bsl do transportowania ładunków dla potrzeb US Navy (marynarki wojennej) i US Marine Corps (korpusu piechoty morskiej) z okrętów na brzeg oraz pomiędzy okrętami na morzu. Pod koniec października br. przeprowadzono próby proponowanych rozwiązań nazwanych odpowiednio Tactical Resupply Unmanned Aircraft System (TRUAS) i Blue Water Logistics UAS (BWUAS).

 BWUAS zrzuca testowy ładunek na pokład lotniskowca / Zdjęcie: Skyways

TRUAS, oparty na bsl TRV-150, ma być przeznaczony dla marines do transportowania wyposażenia i zapasów, np. żywności, z okrętów desantowych na brzeg. Jego udźwig wynosi około 80 kg. W czasie prób z powodzeniem zrealizowano scenariusze ze zrzutem zaopatrzenia z zawisu oraz odczepiania ładunku po wylądowaniu bsl w zadanym punkcie. W drugim przypadku ładunek jest odbierany przez żołnierza, który następnie za pomocą przycisku potwierdza prawidłowy odbiór ładunku, co pozwala bsl na powrót na okręt.

BWUAS,oparty na modelu Skyways Group 3, ma mniejszy udźwig (maksymalnie 25 kg), ale za to większy zasięg niż TRUAS (około 40 km). Jego konstrukcja została pomyślana tak, by zajmował jak najmniej miejsca na dowolnym okręcie, z którego będzie operował. W czasie próby BWUAS zademonstrowano zdolność pionowego startu, przejście do lotu poziomego i ponowne przejście do zawisu w celu zrzucenia ładunku. Następnie bsl ponownie wykonał lot poziomy i wylądował pionowo.

Program jest prowadzony przez Naval Air Warfare Center Aircraft Division (NAWCAD) i jest projektem badawczym, mającym w przyszłości zaowocować powstaniem transportowych bsl o większych możliwościach, z zaimplementowaniem m.in. sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, mających możliwość ładowania baterii w czasie lotu czy składania skrzydeł do bazowania na okrętach.

W celu prowadzenia dalszych doświadczeń TRV-150 zostanie dostarczony piechocie morskiej w połowie 2022. Docelowo USMC chciałby posiadać kilka modeli latających i lądowych bezzałogowych pojazdów zaopatrzeniowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.