Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

100 mln USD dla AutoFlight

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Transport lotniczy, 27 listopada 2021

Chiński producent samolotów eVTOL AutoFlight z siedzibą w Szanghaju w ramach rundy inwestycyjnej serii A  pozyskał 100 mln USD od europejskiego inwestora technologicznego Team Global Łukasza Gadowskiego. Uzyskany kapitał ma zostać przeznaczony na ekspansję międzynarodową oraz rozwój transportowych pojazdów eVTOL. W efekcie inwestycji Gadowski został powołany do zarządu AutoFlight.

Prototyp pojazdu eVTOL V1500M w pierwszym locie / Zdjęcie: AutoFlight

22 listopada AutoFlight poinformował, że w październiku pierwszy lot wykonał prototyp jego samolotu pasażerskiego eVTOL V1500M. Równocześnie przedsiębiorstwo samodzielnie opracowuje system kontroli lotu do pojazdów tej klasy. Nie podało jednak dotąd żadnych szczegółów na jego temat.

Obecnie AutoFlight intensyfikuje prace certyfikacyjne w Chinach. Planuje uzyskać także certyfikat EASA. Miałoby to nastąpić w 2024.

V1500M to największy do tej pory pojazd eVTOL AutoFlight. Jego maksymalna masa startowa wynosi 1500 kg. Samolot ma mieć zasięg nieco ponad 250 km.

AutoFlight opracowuje również mniejsze, w pełni autonomiczne transportowe pojazdy eVTOL. Jest wśród nich V400 Albatross o udźwigu 100 kg i zasięgu 210 km. Mniejszy V50 może przewozić do 20 kg przy zasięgu do 500 km. W lipcu AutoFlight złożył wniosek o certyfikację V400 do Administracji Lotnictwa Cywilnego Chin.

Założycielem i szefem AutoFlight jest Tian Yu – pilot samolotów i śmigłowców. Przedsiębiorstwo posiada zakład produkcyjny o powierzchni 230 tys. km2  w Dinfeng. Zatrudnia około 300 osób. W Chinach rywalizuje z producentem samolotów eVTOL, EHang, który rozpoczyna produkcję dwumiejscowego EHang 216.

Berliński Team Global objął już udziały w kilkunastu start-upach lotniczych, w tym tych zaangażowanych w rozwój bezzałogowców i technologii kontroli lotów. Grupa finansowa twierdzi, że priorytetowo traktuje inwestycje w zrównoważone lotnictwo i chce wspierać czołowych konkurentów w różnych regionach świata. Team Global zainwestował m.in. w Volocopter (Europa), Archer (USA) i ZeroAvia. Ma również udziały w Zapata, francuskim start-upie zajmującym się innowacyjną mobilnością indywidualną na wodzie i w powietrzu.

Łukasz Gadowski jest synem emigranta z Polski (z 1986, działacza NSZZ Solidarność). Urodził się w 1977 w Prudniku. Od 2007 mieszka w Berlinie. Współzałożyciel Delivery Hero, jednego z największych na świecie internetowych dostawców żywności.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.