Litewska spółka Ostara ogłosiła zakończenie fazy testów polowych demonstratora technologii pojazdu terenowego o hybrydowym napędzie diesel-elektrycznym Krampus Mk1. Próby odbyły się na lotnisku z użyciem napędu elektrycznego.
W czasie testu 84-krotnie rozpędzono pojazd do prędkości maksymalnej a następnie hamowano. Panowały też niesprzyjające warunki atmosferyczne – temperatura ok. 0ºC, deszcz i silny wiatr. Wszystkie te czynniki i charakter testu sprzyjały szybkiemu rozładowaniu się baterii pojazdu. Mimo to zdołał on przejechać blisko 100 km.
Rozwój Krampusa będzie kontynuowany. Po dopracowaniu układu napędowego prace będą skupione na możliwościach jazdy bezzałogowej. Zakłada się możliwość zdalnego sterowania pojazdem (w odległości do 1 km), a finalnie także osiągnięcie pełnej autonomiczności. Krampus będzie miał możliwość samodzielnej jazdy, nawigowania bez użycia GPS i omijania przeszkód.
Zasięg pojazdu napędzanego 2 silnikami elektrycznymi o mocy 60 kW (81 KM) ma wynosić ok. 200 km, zaś w połączeniu z silnikiem diesla ma być możliwe przejechanie do 1000 km. Prędkość maksymalna to 120 km/h. Krampus będzie przeznaczony dla wojska, służb porządku publicznego i do zastosowań cywilnych. Mieści 2 osoby i 500 kg ładunku, który może stanowić sprzęt badawczy, urządzenia optoelektroniczne, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, amunicja lub zaopatrzenie.
Planowane jest zbudowanie drugiego pojazdu – Krampus Mk2 – który będzie lepiej przystosowany do jazdy w ciężkim i nierównym terenie.