Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prototyp A321XLR prawie gotowy

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Transport lotniczy, 09 grudnia 2021

Na początku grudnia w zakładach Airbusa w Hamburgu dokonano połączenia kadłuba i skrzydeł pierwszego przedseryjnego samolotu wąskokadłubowego A321XLR (nr ser. MSN11000). Jego poszczególne zespoły zostały wyprodukowane w Saint Nazaire (część nosowa i przednie sekcje kadłuba), Hamburgu (środkowa i tylna część kadłuba), Broughton (skrzydła) oraz Stade i Getafe (odpowiednio usterzenie pionowe i poziome). Dostawcą podwozia jest Safran (Produkcja dodatkowego zbiornika A321XLR , 2020-08-06).

 Prototyp A321XLR po zmontowaniu, jeszcze bez zabudowanych silników / Zdjęcie: Airbus

Wcześniej hamburska wytwórnia odpowiadała za montaż wszystkich pozostałych modeli A321. Naszą intencją jest montowanie tych samolotów także w innych zakładach. Dotyczyć to będzie także A321XLR, dlatego tak ważne jest, aby wszystkie zespoły zdobyły doświadczenie w Hamburgu i byśmy mogli przenieść tę wiedzę do innych obiektów – wyjaśnia szef programu rodziny A320 Michael Menking.

Obecnie w Hamburgu działają 4 linie montażu końcowego samolotów wąskokadłubowych. Pierwszy A321XLR powstaje na linii nr 2, zlokalizowanej w hangarze nr 9. Tam też powstaną dwa kolejne samoloty tego modelu przeznaczone do prób, noszące n-ry ser. MSN11058 i MSN11080.

Przed oblotem MSN1000 musi zostać jeszcze wyposażony w silniki CFM International LEAP-1A. Oblot pierwszego A321XLR ma odbyć się w przyszłym roku. Po zakończeniu prób i uzyskaniu Certyfikatu Typu rozpocznie się produkcja seryjna. Szefowie koncernu z Tuluzy zakładają, że pierwsze A321XLR wejdą do eksploatacji już w 2023 (ALC zamawia 111 Airbusów, 2021-11-16, Indigo Partners zamówiły 255 A321neo, 2021-11-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.