Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek budowy MMPV dla Bułgarii

Marynarka wojenna, Przemysł stoczniowy, 10 grudnia 2021

Niemiecka NVL Group (dawny Lürssen) wraz z bułgarskim partnerem, stocznią MTG Delfin z Warny, rozpoczęły prace konstrukcyjne przy pierwszym wielozadaniowym modułowym okręcie patrolowym (MMPV) przeznaczonym dla bułgarskiej marynarki wojennej. 12 listopada 2020 Bułgaria podpisała umowę na zakup dwóch jednostek będących wariantem typu OPV 90.

Zamówienie 2 okrętów MMPV jest największym od lat programem inwestycyjnym bułgarskiej marynarki wojennej / Ilustracja: NVL Group

6 grudnia w Warnie odbyła się ceremonia pierwszego palenia blach. Oba okręty zostaną zbudowane w stoczni MTG Delfin przy współudziale wielu bułgarskich przedsiębiorstw. Za dostawę i integrację systemu kierowania walką będzie odpowiadał Saab. Oba okręty maja kosztować około 420 mln EUR. Dostawa pierwszego jest zaplanowana na 3. kwartał 2025, a drugiego – rok później.

Jestem szczęśliwy uczestnicząc w ceremonii rozpoczęcia prac przy budowie dwóch modułowych okrętów patrolowych. Te okręty umożliwią bułgarskiej marynarce wypełnianie zadań obrony interesów morskich państwa i udział w operacjach NATO i UE – powiedział dowódca bułgarskiej marynarki wojennej kadm. Kirył Michajłow.

Szczegóły dotyczące danych technicznych i uzbrojenia patrolowców nie są jeszcze znane. Wiadomo, że okręty mają mieć możliwość zwalczania pełnego spektrum celów powietrznych, nawodnych, podwodnych i lądowych. Uzbrojenie OPV 90 jest dostosowywane do wymagań klienta. W jego skład może wchodzić armata Leonardo 76/62 Compact lub Bofors 57 Mk3. Uzbrojenie przeciwokrętowe stanowią dwie podwójne wyrzutnie pocisków Exocet, RBS 15 Mk3 lub NSM. Obronę przeciwlotniczą może zapewnić blok pionowych wyrzutni Mk 56 lub pojedyncza wyrzutnia RIM-116 RAM.

OPV 90 jest największym z szeregu pełnomorskich patrolowców oferowanych przez niemiecką stocznię. Jednostki mają wyporność rzędu 2300 t, długość 90 m, szerokość 14 m i zanurzenie 3,5 m. Załoga liczy 86 osób.

Układ napędowy złożony z 2 silników wysokoprężnych o łącznej mocy 6300 KW i 2 pędników pozwala rozwijać prędkość do 25 w.  Okręt dysponuje lądowiskiem dla śmigłowca o masie do 11 t i hangarem. Pod pokładem lotniczym znajduje się pokład roboczy ze slipem i przestrzenią dla dwóch kontenerów z dodatkowym wyposażeniem. Slip przeznaczony jest dla czterech łodzi hybrydowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.