Na lotnisku Zakładów Lotniczych w Ułan-Ude został oblatany śmigłowiec Mi-171A3 przeznaczony do operowania nad morzem i wsparcia eksploatacji platform wiertniczych. Lot trwał 15 minut i przebiegł bez problemów. Wszystkie systemy śmigłowca pracowały stabilnie.
Śmigłowiec pilotowała dwuosobowa załoga. Dowódcą był starszy pilot doświadczalny, Bohater Rosji, Aleksandr Klimow, a drugim pilotem posiadacz Orderu Odwagi Władimir Kutanin. Wykonali oni serię krótkich manewrów pionowych, a także zwroty we wszystkich kierunkach z różnymi prędkościami. Próby Mi-171A3 będą kontynuowane.
W produkcję śmigłowca zaangażowanych jest kilka przedsiębiorstw holdingu Wiertalioty Rossii. Podłoga kabiny ładunkowej i łopaty wirnika głównego wyprodukowano w Kazańskiej Fabryce Śmigłowców, kabina pilota i inne komponenty kadłuba wykonano z kompozytów w dalekowschodnim przedsiębiorstwie AAK Progress, a końcowy montaż odbył się w Zakładzie Lotniczym Ułan-Ude. Taka współpraca stała się możliwa dzięki temu, że projekt śmigłowca od początku wykonywano w formie cyfrowej.
Mi-171A3 został opracowany w rekordowym czasie. Kontrakt z holdingiem na opracowanie śmigłowca przeznaczonego do lotów na morskie platformy wiertnicze rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu podpisało w 2020. Łączna wartość wsparcia państwa dla projektu to 1 miliard rubli.
Rosja ocenia wielkość rynku nowe śmigłowce offshore na około 100 do 2035. Ostatnio jednak te prognozy zostały zwiększone.