Szef tureckiej Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB, Dyrekcji Przemysłu Obronnego) İsmail Demir poinformował, że nowo opracowany Zırhlı Amfibi Hücum Aracı (ZAHA, tur. opancerzony amfibijny pojazd desantowy) przechodzi ostatni etap testów.
Amfibia z powodzeniem zakończyła już próby odporności balistycznej i przeciwminowej. Trwający właśnie ostatni etap testów obejmuje badania mobilności w wodzie, jak też sprawdzenie niezawodności pojazdu i próby kwalifikacyjne.
SSB zleciła opracowanie amfibii FNSS w marcu 2017. Z kolei publiczny debiut ZAHA miał miejsce już w 2019 podczas targów IDEF w Stambule. Od tamtej pory pojazd był dopracowywany i przeszedł szereg prób w celu potwierdzenia jego gotowości technicznej. Turcy, na potrzeby piechoty morskiej, mieli zamówić do tej pory 27 takich amfibii. Wśród nich znalazły się 23 wozy w odmianie transportera piechoty, 2 w odmianie dowodzenia i kierowania oraz 2 w odmianie wozu ewakuacji technicznej. Realizacja zamówienia ma się zakończyć w 2022.
Masa amfibii ma według założeń nie przekraczać 30 t. Wewnątrz pojazdu w odmianie transportera może być przewożonych 18 marines i 3 członków załogi. Pojazd zapewnia ochronę balistyczną i przeciwminową według STANAG 4569. Uzbrojenie stanowi zsmu z 12,7-mm wkm i 40-mm granatnikiem automatycznym oraz głowicą optoelektroniczną. ZAHA jest napędzana powerpackiem z silnikiem wysokoprężnym i automatyczną transmisją. Stosunek mocy do masy to 20 KM/t. Napęd umożliwia osiąganie na lądzie prędkości do 70 km/h. W wodzie pojazd jest napędzany dwoma pędnikami umożliwiającymi rozwinięcie 7 w.