Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofa izraelskiego Panthera

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, 04 stycznia 2022

Wczoraj, 3 stycznia 2022 rutynowy lot szkoleniowy w warunkach nocnych wykonywał śmigłowiec AS 565MA Panther izraelskich sił zbrojnych. Na jego pokładzie znajdowało się 3 żołnierzy. Lot odbywał się u wybrzeży Morza Śródziemnego, w rejonie Hajfy.

Ok. 20:50, po około godzinie po starcie utracono kontakt ze śmigłowcem. W wyniku akcji poszukiwawczo-ratowniczej jego fragmenty zaobserwowano w pobliżu plaży Bat Galim. Jako pierwsze znaleziono drzwi śmigłowca.

Fragment struktury śmigłowca, który rozbił się u wybrzeża Hajfy, wydobyty z wód Morza Śródziemnego / Zdjęcie: Twitter

Akcja ratownicza pozwoliła na uratowanie jednego z członków załogi. Rannego kpt. Rona Birmana przewieziono do szpitala w Hajfie. Po kilku godzinach znaleziono ciała pilotów. To 38-letni ppłk Erez Sachyani (był zastępcą dowódcy bazy lotniczej Ramat David) i 27-letni mjr Chen Fogel. Nie wiadomo dlaczego nie udało im się ewakuować z rozbitego śmigłowca.

Nie wiadomo, co było przyczyną wypadku. Za prawdopodobną uznaje się awarię techniczną. Wskazywałby na to wprowadzony natychmiast zakaz lotów wszystkich izraelskich AS 565MA. Obowiązuje on do odwołania.

Obecnie trwają poszukiwania szczątków śmigłowca, niezbędnych do ustalenia przyczyn katastrofy. Obszar poszukiwań został zamknięty dla cywilów. Dotyczy on także pobliskiej plaży.

Nieoficjalne informacje mówią o pożarze lewego silnika. Pilot miał w związku z nim próbować lądować awaryjnie. Ze względu na małą wysokość nad wodą miał wówczas utracić łączność radiową.

Rozbity śmigłowiec to 25-letni Eurocopter AS 565MA Panther / Atalef (hebr. nietoperz). Należał do 193. eskadry IDF. Śmigłowce tego typu operują m.in. z pokładów okrętów klasy Sa'ar 5.

Śmigłowce AS 565MA mają być w najbliższych latach zastępowane amerykańskimi SH-60F Seahawk (SH-60F dla Izraela, 2016-07-07). Będą one operować z najnowszych korwet Sa'ar 6 (Izraelskie Sa’ar 6 w komplecie, 2021-07-28). Izrael zakupił 8 SH-60F – po 2 na okręt.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.